Iedere kitesurfen die kitesurfles heeft gehad zou ze moeten kennen. De 8 kitesurf regels door de International Kiteboarding Organisation (IKO) opgesteld. Bekijk ons uitgebreide kitesurfblog over kitesurf theorie waarin we de regels zo makkelijk mogelijk uitleggen.
Kitesurfen is altijd anders, soms minder voorspelbaar
Kitesurfen gaat gepaard met snelheid en het afleggen van afstand. Daarnaast speelt de wind, het weer en het water een belangrijke rol. Een kitesurfsessie in Nederland is nooit hetzelfde. Zelfs niet op binnenwater. Dat maakt kitesurfen ook juist zo gaaf.
De keerzijde is dat kitesurfen soms minder voorspelbaar kan zijn. Een windvlaag waardoor je sprong hoger en verder is. Een golf waarover je gaat die steiler is dan verwacht en je ineens in de lucht hangt. Bruiswater waardoor je even minder hoogte loopt dan verwacht. Dit zijn slechts enkele situaties die voorkomen. We hebben het dan nog niet eens over andere kitesurfers en hun gedrag. Sommigen helemaal opgaand in hun eigen sessie zonder om zich heen te kijken. Andere kitesurfers die heel nonchalant overal tussendoor kiten of keren zonder even over de schouder te kijken of dit wel veilig kan.
Een kitesurf crash is zo gebeurd
Risk happens fast. Dat is een feit en ik denk dat we het allemaal wel eens hebben meegemaakt. Ineens, uit het niets, stort een kite net naast je neer. Oef… Of je schat in dat alles goed gaat en ineens moet je alles op alles zetten om een andere kitesurfer te ontwijken of kite crash te voorkomen…
Ineens, uit het niets, stort een kite net naast je neer. Oef…
Bijna kitesurf crash vanuit perspectief kitesurf regels
In onderstaand filmpje zie je dat het net goed gaat. Ter lering stelden we de vraag op Instagram wie fout zit. Met een score van 70% tegenover 30% concluderen we dat het niet altijd makkelijk is om dit te bepalen. En als het vanuit je luie stoel al moeilijk is, hoe is het dan als je nog geen seconde tijd hebt om na te denken op het water? Lastig dus.
Gouden regel van toepassing
Mijn conclusie is dat ik mijn kite laag heb en benedenwinds vaar. De gouden regel van de IKO is dan van kracht: “downwind kite laag, upwind kite hoog”. Zodoende heb ik voorrang. De kiters die mijn kant uit kitesurfen moeten daarom de kite hoog houden zodat de lijnen nooit verstrikt kunnen raken.
Zelfreflectie bijna kitesurf crash
Ik kom echter hard aan. Ook kruis ik steeds dichter naar de andere kitesurfers toe. Ik maak nog wel een handgebaar tegen de eerste kiter dat ik benedenwinds ga. Misschien dat de achterste kitesurfer dacht dat ik wel achter hem langs wilde opsteken. Misschien kon hij net even niet genoeg hoogte lopen op dat stukje zee of keerde hij net. Uiteindelijk moest ik alles bijzetten om de ander te ontwijken. Dat zie je goed aan mijn stuurcorrectie en hoor je ook aan mijn schrikreactie. Achteraf vraag ik mijzelf af waarom ik zo dicht onderlangs moest kitesurfen. De zee was verder leeg en ik had makkelijk even kunnen keren en / of afstand kunnen houden.
Kitesurf regels zijn niet allesbepalend
Ben je, ook al heb je voorrang, in staat zonder problemen een aanvaring te voorkomen, dan moet je dat altijd doen.
De schuldvraag is interessant en een scheldpartij op water kan ook gebeuren. Het allerbelangrijkste is echter het voorkomen van een ongeluk. Of je met de kitesurf regels in je hoofd op het water nu wel of geen voorrang hebt. Uiteindelijk gaat het erom dat je een crash voorkomt. Veilig uit, veilig thuis, weet je nog.
you come from upwind, you have a lot of speed, you are passing on the unnatural side (since you are riding starboard, if you would be riding upwind you would have priority and would pass them upwind with your kite high). The gold rule is not a priority rule it basically just means at the moment of crossing if you are upwind you put the kite up, and downwind you put the kite down. This does not mean if you are riding in the downwind direction that this golden rule applies. You had no right to pass so close infront of those riders because you are riding in the downwind direction (and fast), and they are riding upwind, and you are upwind relative to them. They probably don’t see you untill you are nearby because you are coming from upwind.