“Goed zeemanschap.”
“Loef wijkt voor lij.”
“Bij het doen van een speciale verrichting ben je altijd fout.”
“Zodra je in de lucht hangt ben je fout en verzekeringstechnisch de klos.”
Bovenstaand een aantal krachttermen die gebruikt worden als antwoord op de vraag; wie er fout is aan de hand van een voorgedragen case op kiteforum.com die verder werd bediscussieerd op kitehigh.nl. In de case vaart een kiteboarder(rood) kort bovenwinds(loef) op een benedenwinds(lij) varende kiteboarder(oranje) die een sprong maakt waardoor de lijnen verstrengeld raken.
Meningen over kitesurf voorrangsregels
De heersende mening is, dat de kiteboarder(rood) fout is. Hij heeft goed zicht op wat er gaande is en vaart te dicht op de oranje kiteboarder. De rode kiteboarder heeft alle mogelijkheid, door te manouvreren, op afstand te komen van de oranje kiteboarder. De oranje kiteboarder moet zeer veel moeite doen om de rode kiteboarder te zien maar moet voordat hij een speciale verrichting uitvoert, goed om zich heen kijken en zorgen dat hij geen gevaar voor de omgeving is.
Juridisch ligt het echter lastiger. Hiervoor geldt het Binnenvaart Politie Reglement(is van toepassing op een zeilschip en zeilplank, dus ook op kitesurfen = aanname), waaronder een aantal wetsartikelen die lastig te interpreteren zijn naar de praktische case. Ook gelden uitzonderingregels.
De twee grootste spanningsvelden liggen tussen ‘Loef wijkt voor lij’; benedenwinds gaat voor bovenwinds, en ‘Goed zeemanschap’.
Goed zeemanschap
Dit begrip wordt als eerste omschreven in het BPR. Hier wordt direct gesteld dat het reglement niet alle voorrangssituaties kan omschrijven. Daarom mag volgens deze bepaling van het reglement worden afgeweken om een ongeval te voorkomen.
Hierdoor is de algemene mening, dat beide partijen uiteindelijk voor eigen kosten verantwoordelijk zijn c.q. opdraaien. De behandelende verzekeringsdeskundige zal een oordeel vellen.
Slotconclusie kitesurf voorrangsregels
In deze case stellen we: “Ben je, ook al heb je voorrang, in staat zonder problemen een mogelijke aanvaring te voorkomen, dan moet je dat ook doen.”
Lees de IKO kitesurf voorrangsregels