Blog

  • 4 kitepro tricks uitgelegd

    4 kitepro tricks uitgelegd

    kitetricks tutorialTja, van wie kun je de kitetricks beter uitgelegd krijgen dan van de Mr. 4 x wereldkampioen kiteboarden Aaron Hadlow. Je snap natuurlijk wel, dat hij geen beginner trick uitlegd. Dit zijn de hardcore kitetricks waaraan je pas toe bent als je heer en meester op het water bent!

    Als preview geeft Progression deze kitetricks prijs!

    Wat je ziet is 15 minuten uitleg van de beschikbare 2 uur! Laat je inspireren voor jou volgende kitesessie!

  • Hoe kite de jeugd in andere landen?

    Hoe kite de jeugd in andere landen?

    De jeugd heeft de toekomst luidt de spreuk. Hier in Nederland lijkt het wel of iedere jongen of meid van 16 jaar aan het kiten is geslagen, maar hoe zit dat nu eigenlijk in landen waar de welvaart een stuk minder is.

    Hieronder zie je een paar jongens uit Praia do Coqueiro, Brazilië, die met zelf gemaakte kites en boards toch 100% fun hebben op het water. Wellicht kijken we hier naar de nieuwe Kevin Langeree of Aaron Hadlow. Nu je dit gezien hebt ben je waarschijnlijk weer tevreden met je huidige gear. Ik besef me nu in ieder geval weer dat we het hier helemaal niet zo slecht hebben.

    Respect…..

    Video deel 1

    Video deel 2

    Credits. www.kitemovement.com

  • Kiten met onweer op de proef gesteld

    Kiten met onweer op de proef gesteld

    Algemeen wordt aangenomen dat kiteboarden met onweer levensgevaarlijk is. Toch gebeurt het vaak dat kiteboarders het water niet afkomen voor onweer. Ook nog na dit experiment? Hieronder volgt een experiment dat uitgevoerd is in het programma “Mythbusters”.

    Het experiment

    Mythe: Ben Franklin ontdekte elektriciteit onderwijl Ben aan het vliegeren was in een onweersbui. Vanaf zijn vinger ontstond een vonk naar een sleutel.

    De drie deel experimenten

    1. Lading van de sleutel: Kan de lading van onweer via de vlieger en lijnen overgebracht worden op de sleutel?
    2. De vonk: Kan de lading hoog genoeg zijn om een vonk te genereren?
    3. Overleven, ja of nee?: Zou Franklin het fenomeen overleefd kunnen hebben?

    1: Lading van de sleutel
    Zonder onweer ontstaat er alleen statische lading. Dit is niet voldoende om een vonk te genereren. Het is wel duidelijk daar een de sleutel geladen kan geraken. Test 1 voltooid.

    2: De Vonk
    De kite wordt onder spanning gezet met apparatuur. En er onstaat een vonk naar de sleutel.
    Test 2 voltooid.

    3: De live or die test
    Een hartmonitor wordt aangesloten op de Ben Franklin Dummy. Het het hart kreeg 6mA te verduren (dodelijk).
    Een echte bliksem schicht heeft veel meer lading, dit zou Franklin nooit overleefd kunnen hebben. Test 3 failed.

    Conclusie:
    busted
    : De eerste twee delen van het experiment kunnen gebeurt zijn, maar Franklin zou niet meer in de gelegenheid zijn de sleutel aan te raken.

  • Kitesurfen met nadruk op surfen

    Kitesurfen met nadruk op surfen

    Gaan we vandaag ‘Kiteboarden’ of ‘Kitesurfen’? Het Kitesurfen waarbij het echte surfen naar voren komt, krijgt steeds meer aanhangers.

    Met ‘Kitesurfen’ bedoelen we, dat je met een kite en board gaat golfrijden. Het werkt verslavend. Veel kiteboarders die een aantal maal gekitesurft hebben en aan het pure surfen geroken hebben waarbij je op kracht van de golf surft, hebben er een nieuwe kitestijl bij!

    Fabrikanten spelen hierop in door kitesurfmateriaal te produceren dat speciaal ontwikkeld is om te golfrijden.

    Binnenkort gaan we je meer uitleggen over ‘kitesurfen’.

    Ben Wilson in actie

    Nog een paar interessante links

  • Kiten in je korte broek

    De dagen waarop je in Nederland kunt kiteboarden in je korte broek, zijn per zomer op één hand te tellen. Dit betekent overigens niet, dat we het hier koud hebben! De Noordzee voor Nederland blijft gewoonweg net iets te koud om zonder wetsuit aan te berijden. Op lokaal genomen actiefoto’s zien we kiteboarders dus veelal ook in vol ornaat, dus ook met wetsuit aan. Rond Cumbuco (Noord-Oost Brazilië) is dit anders. Hieronder een leuke impressie van een kitereis.

    Windtown @ Paracuru door Jeroen de Vries

    Het seizoen is inmiddels weer gestart in het Noord Oosten van Brazilie. De wind is weer iedere dag perfect in en rond Cumbuco. (juni t/m januari)

    Hier een kleine impressie van een kitetrip in Oktober 2008 naar Paracuru samen met het Windtown team. Uiteraard namen wij een professionele fotograaf mee om dit spektakel vast te leggen.

    Paracuru is een kitespot ongeveer 45 minuten rijden vanaf Cumbuco, en dus goed te bereizen als dagtrip vanuit Cumbuco. Zeker als je deze trip doet over het strand is het echt een beleving.

    Riders: Reinier en Suzette Jansen – Jeroen de Vries

    Foto’s: Windtown beach resort

  • Rij niet voor niets naar zee!

    Door een aantal bronnen met elkaar te vergelijken en hiervan een gemiddelde te nemen, kom je tot de meest zuivere indicatie van het weer en de wind. Zo voorkom je, dat je voor niets naar zee rijdt.

    We hebben op de Wind & Weer pagina een aantal goede links staan. Tevens laden we kaarten in die je direct informatie verschaffen over het weerbeeld. Zo kun je een goede inschatting maken of het jouw ‘perfect kite day’ is of wordt!

    De kaarten en links zullen we verder uitbreiden. We zullen hier ook links naar webcams bij plaatsen, zodat je vanaf je pc kunt zien hoe het er op een aantal kitespots aan toe gaat! Input is zeer welkom!

    Partner kiteboardsites KiteHigh en Hanglos zijn helemaal los op het inladen en persoonlijk maken van winddata. Neem ook hierop eens een kijkje.

  • Stereotype surfende man?

    Surfende mannen pas op! Zo wordt er over je gedacht..

    Of toch niet? Stereotypen zijn er in alle soorten en maten. In reclames zijn het altijd de mannen die de auto’s besturen en de vrouwen die een wasmiddel aanprijzen. Alsof mannen nooit wassen en vrouwen nooit autorijden. In onderstaande link staat een column van een dame die ervaring heeft met surfende mannen. Herkennen jullie jezelf hierin? Na het lezen van dit stuk restte mij nog maar één vraag. Hoe zit het eigenlijk met surfende vrouwen?

    Mannen op planken

  • Kitesurfverbod Bergen, Egmond, ..

    Kitesurfverbod Bergen, Egmond, ..

    Kitesurfen verboden in de zomermaanden op de stranden van Bergen, Egmond, Hargen, Camperduin en Schoorl. Zie onderstaand bericht van de Nederlandlandse Kitesurfvereniging (NKV).

    Via deze mededeling wil de NKV iedereen die kite op deze stranden attent maken dat er een verbod op deze stranden geldt voor de zomerperiode. De zomerperiode loopt tot 1 oktober.

    Controleurs van de gemeente Bergen handhaven het kiteverbod. Iedereen die dit verbod negeert riskeert het risico om bekeurd te worden. De voornaamste reden voor de handhaving is het waarborgen van de openbare veiligheid en de daarmee gepaard gaande aansprakelijkheid van de gemeente.

    Het was de bedoeling dat de nieuwe strandnota die is opgesteld voor de start van dit strandseizoen 2008 zou worden aangenomen. Door toevoegingen op de strandnota zal deze echter pas in 2009 van kracht worden. Zodra de strandnota is aangepast zal kitesurfen als activiteit in de APV worden opgenomen en is kitesurfen vanaf dat moment legaal op de daarvoor aangewezen periode / plaatsen.

    De voor kitesurfen belangrijke informatie uit de strandnota:
    – De zomerperiode: 1 mei – 1 okt, kitesurfen is toegestaan op de
    activiteitenstranden.
    – De winterperiode : 2 okt – 30 april, kitesurfen is overal toegestaan.

    Tot slot een overzicht van de zones waarin kitesurfen in de strandnota van 2009 is toegestaan:
    Activiteiten zones: strandpaal markering start – eind
    Egmond Binnen: 40.5 – 42.9
    Egmond aan Zee: 38.6 – 40.2
    Bergen aan Zee: 31.5 – 32.6
    Schoorl: Geen activiteiten toegestaan
    Hargen aan Zee: 27.3 – 28.5
    Camperduin: 26.0 – 27.0
    Hondsbossche zeewering Geen activiteiten toegestaan

    Bron: Nederlandse Kitesurfvereniging

  • Van 4 naar 5-lijns (Doe-het-zelf)

    Van 4 naar 5-lijns (Doe-het-zelf)

    Van 4 naar 5-lijns.

    Veel kites zijn uitgerust met een vijfde lijn (5th line). Het vijfde lijnsysteem geeft veel voordelen voor zowel beginnende als gevorderde kiters.

    Enkele voordelen tegenover het 4-lijns systeem

    • Herstarten van je kite uit het water wordt leuk om te doen in plaats van het eindeloze zwemmen.
    • Vooral voor beginners is het erg handig, dat na het activeren van het veiligheidssysteem (safety system) de kite zonder moeite weer uit het water komt. Dit geeft ook voordelen voor gevorderde kiters die uitgehaakt (unhooked) willen varen.
    • De kite is verder te ontkrachten (depoweren).

    Enkele nadelen tegenover het 4-lijns systeem

    • Iets meer werk bij het optuigen.
    • Materialen slijten sneller.
    • Meer tijd kwijt aan afstellen.

    De kites zijn zelfs aangepast voor het systeem. De leading edge (dikke tube) is een stuk dunner gemaakt omdat de 5de lijn de kite toch wel in model houdt.

    Ook bij oudere kites werkt het systeem prima, maar dan moet er wel een stevig bevestigingspunt (pompleash) op de kite bevestigd zijn. Zo niet, dan kan die er eventueel opgezet worden door verschillende winkels en kitereparateurs.

    Zoals je wellicht al te weten bent gekomen kan het vijfde lijnsysteem prijzig zijn in aanschaf bij het los kopen ervan. Vanaf nu heb je hier een bouwbeschrijving zodat je het systeem redelijk makkelijk zelf kunt maken voor een klein prijsje!

    Reken erop dat je er 4 á 5 uur over doet om het systeem te maken, waarbij je ook de benodigde materialen moet aanschaffen. De kosten zijn ongeveer 50 Euro.

    Materiaallijst

    • Bar/lijnen (27 m. of langer, niet korter dan 24 m.)
    • 21 meter Marlow touw 2.5 mm. of 3 mm. dikte
    • Sleeves. 1.5m, om je lijnen doorheen te halen
    • Dikke stopnaald voor de sleeves of sleevenaald
    • Naaimachine (hobbymachine voldoet prima)
    • Naaigaren, het liefst gekocht in vliegerwinkel
    • 4 RVS ringen, te koop bij watersportshops
    • 2 T-wraps om een ring op je depowerloop te bevestigen
    • Elastiek om een stretchkoord van te maken
    • Stopperballetje (foto 9)
    • Meetlint van 30 m.

    1. Het strechkoord
    We beginnen met het maken van het stretchkoord. Stik eerst een lusje aan een stuk marlow 2.5mm. Haal dan een stuk elastiek m.b.v. een sleevenaald door het stuk Marlow. Zorg dat het koord vast blijft zitten door bijv. een knoop of stik het even vast op het naaimachine, zorg dat hij een rek heeft van 35-40cm.

    2. Afmetingen berekenen
    Meet nu de stuurlijnen vanaf de bar, dus inclusief leaderlines. Zorg dat je altijd nog ruimte genoeg over houdt op je leaderlines om je stuurlijnen te verstellen! Zet hem bij het meten op het middelste knoopje.

    Meet nu de depowerstrap, meet je depowerstrap als deze op fullpower staat, en meet vanaf het punt waar de bar tegen de knoop aan komt tot het knoopje waar je powerlijn aan vast komt.

    Deze afmetingen heb je nodig om de andere afmetingen te berekenen.

    • A= Stuurlijn vanaf bar gemeten
    • B= Dikke Powerlijn = A-E-D-15cm ( niet begrijpen maar gewoon doen, ervaring blijkt dat deze afmeting klopt)
    • C= 5th line = B + E – F -3,05m
    • D= 12.98m als de lijnen 27m of langer zijn. Als de lijnen bijv. 25m zijn: 25:2-1= 11.50m.
      Nog een voorbeeld, de lijnen zijn nu 24m: 24:2-1= 11m. Ik zou geen lijnen gebruiken die korter dan 24m zijn.
    • E= Depowerstrap, meet hem met je strap helemaal open, en meet vanaf het punt waar de bar tegen de knoop aan komt tot het knoopje waar je powerlijn aan vast komt.
    • F= Stretchkoord.. Deze zul je op moeten meten nadat je hem gemaakt hebt. (uitgerekt meten)
    • G= Deze afmeting bepaal je pas op het laatst als alles in elkaar zit bij stap 7!

    3. Maak nu nauwkeurig je lijnen op maat.
    Even een handigheidje: Als je het streepje precies op bijv. 12.98m zet kun je het streepje daarna niet meer zien omdat je sleeve eroverheen zit. Het handigste is, om het streepje bijvoorbeeld 12cm verder te zetten en dan sleeves van 24cm knippen. Als je die dan de sleeve eroverheen schuift komt het streepje aan het eind van de sleeve.

    4. Lusjes stikken
    Nu achter het naaimachine de lusjes stikken! De sterkte van de stiksels is niet van erg groot belang, er komt namelijk weinig kracht op te staan.

    Bij de dikke powerlijn is geen sleeve nodig. Bij de gewone lijnen natuurlijk wel!

    Bij de middelste lijn van 12.98m (D) is het verstandig om extra lange sleeve te gebruiken, zo reduceer je de kans dat je lijn gaat slijten enorm.

    Maak nu met behulp van een sleevenaald twee lusjes in je marlow powerlijn van een stukje oud dyneema en stik ze vast. Zorg dat je ze minimaal 4.5m van de uiteindes plaatst, anders werkt het safety systeem niet. Dit is om alles er netjes uit te laten zien in de lucht.

    5. Ringetje op depowerloop
    Bevestig nu, zoals je op de foto kunt zien, een ringetje op je depowerloop. Trek hem goed strak aan, anders kan hij gaan schuiven. Let hierbij op aan welke kant van je loop je hem bevestigt (bij de naish loop kan het problemen veroorzaken als je hem aan verkeerde kant vastmaakt). Activeer je safety systeem even en kijk of het nog soepel kan lopen.

    6. In elkaar zetten
    Nu kun je alles in elkaar zetten. Let op: Belangrijk is dat de marlow powerlijn absoluut niet gekinkt is. Loop hem dus een aantal keer goed uit en zorg dat er geen draaien in zitten, anders kan het gebeuren dat het systeem later slecht werkt! Hetzelfde geldt voor lijn C.

    Haal lijn C door de lusjes die je in de marlow lijn hebt gemaakt.

    7. Afmeting stretchkord bepalen
    Maak nu het stretchkoord (G) aan lijn C. Pak je laatste meters marlow, maak deze aan de andere kant van het stretchkord vast. Voeg gelijk het stoppertje toe. Op dit punt stopt de bar na activeren van safety.

    Haal nu de lijn door het oog van de bar. En door het ringetje op je depowerloop.

    Maak nu de middelste lijn D aan een stevig paaltje vast.

    Zorg dat je strap open staat (fullpower). Trek je depowerloop strak en trek de 5de lijn strak zet nu een streep op de lijn waar de lijn het ringetje uit komt. Zo lang moet de 5de lijn worden. Depower je strap en je zult zien dat alles redelijk strak blijft staan. Zo niet, dan heb je te weinig rek op je stretchkoord.

    Maak er nu een lusje aan, zodat je je leash eraan vast kunt maken.

    8. De neuslijn
    Nu hoeven we alleen nog een noseline te maken. Maak deze lang genoeg, ongeveer 5m is zeker lang genoeg. Stik aan één kant een lusje. Schuif over de andere kant een sleeve. Daar kun je dan knoopjes in leggen om hem te verstellen.

    9. Afronden en afstellen
    Nadat alles gemaakt is zal er ook nog het één en ander afgesteld moeten worden. Als eerst stellen we de stuurlijnen af. Zorg dat je kite maximale power heeft als je de strap helemaal op fullpower hebt staan en de bar tot 5cm hebt aangetrokken! De kite mag nu dus niet gaan stallen (achteruit of enorm vertraagd vliegen).

    De noseline afstellen is een lastig gedeelte. Iedereen heeft er andere voorkeuren voor. Ikzelf vind het fijn als de noseline niet te strak staat. Als je de bar naar je toe trekt zul je zien dat de noseline losser komt te hangen, dit is geen probleem.

    Mijn afstelling: De depowerstrap zet ik op fullpower. De bar tegen de knoop onder je depowerstrap. Nu staat de noseline net strak bij mij. Als ik de bar dus 5cm aantrek kom deze los te hangen.

    Als je de noseline strakker zet zul je zien dat je meer depower hebt en de kite wat lichter stuurt. Ik mis het gevoel van de kite als hij te strak staat. Maar dat is je eigen voorkeur!

    Succes bij het maken van je eigen vijfde lijnsysteem!

  • NK verplaatst naar oktober

    NK verplaatst naar oktober

    NK Kiteboard verplaatstEen moeilijke beslissing, maar in overleg heeft de wedstrijdleiding besloten dit weekeinde (6 en 7 september) het Renault Eco2 NK Kiteboard niet door te laten gaan.

    De voorspellingen zijn de afgelopen dagen erg onrustig geweest. De wind lijkt op dit moment krachtig genoeg, maar de voorspelde richting is voor de wedstrijdlocatie Scheveningen niet goed.

    Met nog drie weekeinden in het windraam te gaan, hoopt en verwacht de organisatie nog een beter weekeinde.

    Bron: nkkite.nl

    De eerst volgende mogelijkheid waarop het NK gehouden kan worden is op 11 & 12 oktober. Locatie: Scheveningen.

    We houden je op de hoogte.