Banner Naish Pivot

Blog

  • Dutch kite Cowboy Kevin!

    Mr. 4x kiteboard wereldkampioen, Aäron Hadlow, stevende in het begin van de PKRA 2008 tour nog af op overwinning. Onze dutch cowboys zaten hem op de hielen wat al in de eerste tourstop te Mexico resulteerde in een 2e plaats voor Kevin Langeree en 4e plaats voor Youri Zoon.

    Aäron Hadlow in actie

    Inmiddels staat onze Kevin Langeree in de ranglijst boven Aäron. Nog 3 tourstops is Kevin verwijderd van de machtige wereldtitel!

    Is de master Aäron Hadlow wederom gedreven tot het uiterste? Recent liet hij op zijn site bezoekers reageren op de vraag wat zij van zijn gedachte vinden, dat Wakeboarden gaaf is. Zou Aäron (onbewust) al minder gedreven zijn?

    Wij denken van niet. Wij denken dat Kevin, gezien de prestaties die hij neerzet, nu afstevent op kite-victory!

    Zet hem op Kevin!

    Kevin Langeree in actie

    Kevin Langeree

  • Aaron Hadlow in Griekenland

    Professioneel kiteboarder Aaron Hadlow (04-10-1988) heeft de “Pro Kiteboard Riders’ Association (PKRA) World Championships” maar liefst 4 maal gewonnen.

    Aaron staat bekend om de vele technische tricks die hij geïntroduceerd heeft. Veel daarvan zijn van orgine wakeboardtricks.

    Dit jaar is de strijd om de wereldbeker spannender dan ooit. Kevin Langeree staat op dit moment boven Hadlow. Zal dit stand houden of gaat Aaron er weer met de titel vandoor?

    Aaron Hadlow wordt voornamelijk gesponsord door Flexifoil, Red Bull, Chiemsee en Prolimit.

    Hieronder een filmpje van Hadlow op trainingskamp in Griekland.

    Links:

  • Olympus kitesurf camera

    “Schat, wat wil je voor je verjaardag?”

    “Nou ehh, ik wil altijd al zo graag een goede digitale fotocamera waarmee ik het water op kan. Een, die ik mee kan nemen tijdens het kiten en dan op zee ook eens een mooie foto kan maken als ik achter zo’n grote golf zit die gaat breken waarbij de wind het water doet wegstuiven.”

    “Maar bestaan die dan? En welke wil je dan precies?”

    Dit gesprek speelde zich thuis af, even voor mijn verjaardag.

    Na een korte online speurtocht kwam ik via Digifish.nl, een site die veel informatie bevat over digitale fotocamera’s en onderwaterhuizen, op de site van Olympus. Hier ondekte ik de µ 1030; een echte ruigweer camera.

    Met de Olympus µ 1030 SW ben ik volgens Olympus klaar voor het avontuur. Waterdicht en bestand tegen schokken, koude temperaturen en druk: deze camera is werkelijk op alles voorbereid! Hoewel er veel aandacht is besteed aan de ijzersterke buitenkant is er, naar schrijven van Olympus, nergens aan kwaliteit ingeboet. Klinkt goed voor het kitesurfen toch!

    Specificaties die mij aanspreken op een rij

    • Waterdicht tot op 10 meter.
    • Bestand tegen een val van 2,0 meter.
    • Bestand tegen een druk van 100 kg.
    • 10,1 Megapixels voor afdrukken op posterformaat.
    • 3,6x optische groothoekzoom (28 – 102 mm).

    Deze camera maakte mij zo enthousiast, dat ik naar de shop ben gegaan om mij verder te laten informeren. Hier kwam ik erachter dat deze camera redelijk uniek is. Waterdichte fotocamera’s zonder dat een onderwaterhuis nodig is, zijn nauwelijks te verkrijgen. Tevens zijn de specificaties die dit toestel bied, nauwelijks te evenaren in zo’n compact model.

    Ik wilde de fotocamera natuurlijk graag voor mijn verjaardag. Zeker met de optionele neopreen armband. Helaas ligt het toestel pas eind september in de schappen. Jammer! Of toch misschien wel goed ook, want dan kan ik nog even doorsparen. Ik verwacht namelijk niet dat ik zoveel geld (prijs nog onbekend) ophaal met mijn verjaardag!

    Weblinks

    Mochten er mensen zijn met eigen ervaringen met het maken van foto’s en video’s vanuit het water, we lezen ze graag.

  • Review Naish shift bar 2009

    Review Naish shift bar 2009

    Verschillen van de Naish Shift controlbar 2008 / 2009.

    De nieuwe kitespullen voor het jaar 2009 druppelen binnen. Wij hebben een korte impressie op de site gezet van de eerste Naish gear 2009 test dag van Eurofuncenter. Nu is het tijd om wat meer up close de nieuwe producten te gaan bekijken. We beginnen met de 2009 shift controlbar van Naish.

    De Naish shift bar heeft ook dit jaar weer de smartloop. Dit betekent dat de depower mogelijkheid bij de loop zit. Er wordt dus geen gebruik meer gemaakt van een strap. Het vereist even wat handigheid maar het systeem draagt bij aan een bar met riders simplicity.

    De grip van de bar is grover en er zitten golven in de bar zodat deze lekker in de hand ligt. De afwerking van de bar is ruwer en heeft meer grip. De 2008 bar is gladder. Een klein detail verschil is dat de 5th line dit jaar geel is.

    Bar 2009

    Bar 2008

    De bar ends zijn voor het eerst in jaren veranderd. Ze hebben een andere vorm en het stuk schuim ter bescherming van de handen is langer. Het verstellen van eventuele ongelijkheid van de stuurlijnen of het trimmen van de kite gebeurd onder de foam grips. Deze moeten worden verschoven om bij de instelmogelijkheid te komen.

    Bar 2009

    Bar 2008

    De 2008 bar was op iedere maat kite, 20 inch. De 2009 bar heeft de mogelijkheid om verstelt te worden naar 21 of 19 inch.

    Bar 2009

  • Uitleg sleeven van kitelijnen

    Uitleg sleeven van kitelijnen

    Het komt vaak voor dat je kitelijnen aan de uiteinden zijn versleten. Het is dan vaak helemaal niet nodig om een heel setje nieuwe lijnen aan te schaffen. De lijnen kunnen gerust een klein stukje ingekort worden. Voor enkele euro’s zijn de lijnen weer klaar voor gebruik.

    Benodigdheden

    • Hobby naaimachine
    • Sterk naaigaren
    • Aansteker
    • Schaar
    • Sleevenaald
    • Sleeves (sokje waar de kitelijn doorheen getrokken moet worden)

    Een sleevesetje (sleevenaald + sleevedraad) is te koop in bijna alle vliegerwinkels.

    Neem een stuk sleeve van ongeveer 25cm. Haal de sleevenaald door de sleeve en brand de randjes netjes af.

    Trek de kitelijn door de sleeve.

    Stel de naaimachine in op een zigzagsteek en maak een lusje aan de kitelijn.

    Je lijnen zijn weer helemaal klaar voor gebruik!

  • Cabrinha Crossbow 4 deel II

    Cabrinha Crossbow 4 deel II

    In deel 1 hebben we het IDS (Intelligent Depower Systeem) uit de doeken gedaan. We kwamen tot de conclusie dat dit, zoals Cabrinha stelt, inderdaad een waardevolle nieuwe aanpassing is. Ook de bar en bridles zijn gestript; alléén wat nodig is, is aanwezig. Onderstaand geven we je een samenvatting van de eerste testresultaten van de Crossbow 4 IDS.

    Kite Cabrinha Crossbow 4

    • De Crossbow 4 is een freeride kite die voldoende voorspelbaar is. Je voelt waar de kite in het windvenster staat.
    • De Crossbow 4 is nog steeds een Bow type kite, maar dit model is niet meer zo plat als voorgaande jaren. Dit verschilt ook per kitemaat; hoe groter de kitemaat, hoe platter de kite is (Dynamic Arc Progression). Iedere kitemaat is dus verschillend en ontworpen voor optimale performance bij de betreffende grootte.
    • De Crossbow 4 kite is krachting in low end en heeft tevens een zeer groot windbereik door een groot depowerbereik.
    • In veel wind, waarbij flink gedepowerd gevaren wordt, blijft de Crossbow 4 kite controleerbaar.
    • Testriders moesten even wennen aan de timing voor het springen.
    • De Crossbow 4 heeft veel hangtime.
    • De Crossbow 4 heeft niet zo’n snelle draaisnelheid.
    • Mocht je de kite snel willen uithaken, dan dien je vooraf de depowerstrap flink aan te trekken (anders gaat de kite ‘stallen’).
    • Herstarten van de kite vanuit het water gaat gemakkelijk.
    • De Crossbow 4 is voorzien van het ‘one pump’ systeem en kan door middel van een normale pomp opgepompt worden.
    • De kite is voorzien van 4 bevestigingspunten waarmee de performance en bardruk afgesteld kunnen worden.
    • Op de bar zit geen stopper. Deze is later dit jaar wel verkrijgbaar.

    Bronnen

    Dit artikel is bedoeld als samenvatting van een aantal artikelen. Eigen ervaringen kunnen hieronder of via de contact mogelijkheid gedeeld worden.

  • NK Kitespeed in oktober

    Leg staande op een board en voorgetrokken door een vlieger zo snel mogelijk 500 meter af. De opdracht is duidelijk!

    Het snelheidrecord in Nederland voor zeilvaartuigen staat op 74,9 km/u en is neergezet door windsurfer Ben van der Steen. Zal dit aankomend NK Speedkite verbroken worden door een kiteboarder?

    Vanwege niet gunstige windverwachtingen is het Renault Eco 2 NK Speedkite inmiddels twee maal uitgesteld. De eerstvolgende mogelijkheid waarop het evenement gehouden gaat worden is op 11 en 12 oktober. Hierdoor is de mogelijkheid voor inschrijving nog open.

    De winnaar van het NK Speedkite krijgt dit jaar een, net als bij het NK Kite Freestyle, officiële NK titel.

    Lees meer informatie op nkkite.nl.

  • Video van lekkere kitedag

    Een leuke impressie van een kitedag op strand Slufter van de Maasvlakte. Je ziet een aantal locals losgaan. Voor de locals is zo’n dag bij deze omstandigheden niets meer dan ‘another day at the office’!

    Of klik hier om in een apart scherm te bekijken.

    • Muziek: The kooks – Time awaits
    • Film: Jeanine & Erik
    • Edit: Erik
  • Cabrinha Crossbow 4 IDS deel I

    Cabrinha bracht als eerste merk een type bow kite op de markt. Inmiddels heeft dit concept zichzelf bewezen. Door middel van een andere opzet van de kite(platter) en bridles hebben bow type kites een grotere windrange en de mogelijkheid tot zeer veel depower. Dit is gebruiksvriendelijk en veilig. In de Crossbow 4 zitten wederom een aantal nieuwe snufjes. We behandelen het IDS.

    IDS (Intelligent Depower System)

    De kite is in twee mogelijkheden c.q. stappen te depoweren.

    De eerste is, zoals je gewend bent, door de bar van je af te duwen. Er is geen stopper meer op de bar. Die is eventueel wel verkrijgbaar later dit jaar.

    De tweede is de mogelijkheid om in een extreme situatie zelfstandig de kite neer te laten (‘absolute depower’). Je activeert hiervoor het quick release systeem. Hierna kun je zelfstandig tevens herstarten.

    Dit is bewerkstelligd door de bridles te vereenvoudigen en de front- en back bridles los van elkaar te laten fungeren. Door een simpele overbrenging van katrollen in de frontbridle krijg je hierdoor de werking van een 5th line, terwijl je de eenvoud van 4 lijnen behoudt. De bar blijft daardoor erg clean en makkelijk in het gebruik.

    Verder is het belangrijk om te weten dat de bar geen pulleys meer heeft. Hierdoor is de zwaardere bardruk verlaagd tot een aangename bardruk en een direct stuurgedrag. Het effect van ”Less is more” wordt bereikt wat performance, gebruiksgemak en veiligheid ten goede komt.

    Het werkt als volgt: Je laat de bar los(depoweren, 1ste stap), de powerlijnen blijven strak. De stuurlijnen gaan zegmaar 80cm naar de kite toe, niet verder want de depowerlijn is ongeveer zo lang. Hierdoor kantelt de kite om en depowert (depower on demand, c.q. de eerste stap). Zou je een depowerlijn van 3 of 4 m hebben, en je laat dan de bar los, dan kantelt de kite ver genoeg om de 5th line werking te krijgen. Met andere woorden: er is helemaal geen speciale lijn bij de kite, er wordt geen speciale lijn aangetrokken om absolute depower te krijgen. Want het is de IDS lijn die door je bar loopt die ervoor zorgt dat je in feite 3 of 4m van je powerlijnen aantrekt. -Rory

    Weblink

    De website van Cabrinha bevat meer informatie en video fragmenten waarin de werking nog eens duidelijk wordt gemaakt.

    In deel 2 gaan we in op de performance van de Crossbow 4 zelf.

  • Slufter blijft toegankelijk

    Onderstaand een bericht van regiovertegenwoordiger voor regio Oostvoorne en de Slufter, Andre Knulst, van de Nederlandse Kitesurf Vereniging (NKV).

    In een vorig bericht hebben we het gehad over het feit dat er per 1 september gebaggerd gaat worden op de Slufter. Hierbij rezen direct een aantal vragen op, waaronder de vraag of we na 1 september nog terecht kunnen op de Slufter.

    “Vandaag het projectteam gesproken naar aanleiding van ons voorstel en het verzoek de mogelijkheden te bestuderen in hoeverre tijdens de aanleg van Maasvlakte2 onze spot toegankelijk blijft. Dit verzoek en voorstel is besproken met de contractmanager. Tijdens het bestuderen van de planning is toegezegd dat de Slufter in ieder geval ook in 2009 toegankelijk blijft. In Oktober heb ik een onderhoud met het projectteam om te zien welke mogelijkheden er zijn na 2009, de impact is dus minder desastreus als we hebben gedacht.”
    “Ik heb goede hoop dat we rondom de aanleg gewoon kunnen doorvaren!”

    Dree
    NKV Regiovertegenwoordiger