Banner Naish Pivot

Blog

  • Cabrinha Crossbow 4 IDS deel I

    Cabrinha bracht als eerste merk een type bow kite op de markt. Inmiddels heeft dit concept zichzelf bewezen. Door middel van een andere opzet van de kite(platter) en bridles hebben bow type kites een grotere windrange en de mogelijkheid tot zeer veel depower. Dit is gebruiksvriendelijk en veilig. In de Crossbow 4 zitten wederom een aantal nieuwe snufjes. We behandelen het IDS.

    IDS (Intelligent Depower System)

    De kite is in twee mogelijkheden c.q. stappen te depoweren.

    De eerste is, zoals je gewend bent, door de bar van je af te duwen. Er is geen stopper meer op de bar. Die is eventueel wel verkrijgbaar later dit jaar.

    De tweede is de mogelijkheid om in een extreme situatie zelfstandig de kite neer te laten (‘absolute depower’). Je activeert hiervoor het quick release systeem. Hierna kun je zelfstandig tevens herstarten.

    Dit is bewerkstelligd door de bridles te vereenvoudigen en de front- en back bridles los van elkaar te laten fungeren. Door een simpele overbrenging van katrollen in de frontbridle krijg je hierdoor de werking van een 5th line, terwijl je de eenvoud van 4 lijnen behoudt. De bar blijft daardoor erg clean en makkelijk in het gebruik.

    Verder is het belangrijk om te weten dat de bar geen pulleys meer heeft. Hierdoor is de zwaardere bardruk verlaagd tot een aangename bardruk en een direct stuurgedrag. Het effect van ”Less is more” wordt bereikt wat performance, gebruiksgemak en veiligheid ten goede komt.

    Het werkt als volgt: Je laat de bar los(depoweren, 1ste stap), de powerlijnen blijven strak. De stuurlijnen gaan zegmaar 80cm naar de kite toe, niet verder want de depowerlijn is ongeveer zo lang. Hierdoor kantelt de kite om en depowert (depower on demand, c.q. de eerste stap). Zou je een depowerlijn van 3 of 4 m hebben, en je laat dan de bar los, dan kantelt de kite ver genoeg om de 5th line werking te krijgen. Met andere woorden: er is helemaal geen speciale lijn bij de kite, er wordt geen speciale lijn aangetrokken om absolute depower te krijgen. Want het is de IDS lijn die door je bar loopt die ervoor zorgt dat je in feite 3 of 4m van je powerlijnen aantrekt. -Rory

    Weblink

    De website van Cabrinha bevat meer informatie en video fragmenten waarin de werking nog eens duidelijk wordt gemaakt.

    In deel 2 gaan we in op de performance van de Crossbow 4 zelf.

  • Slufter blijft toegankelijk

    Onderstaand een bericht van regiovertegenwoordiger voor regio Oostvoorne en de Slufter, Andre Knulst, van de Nederlandse Kitesurf Vereniging (NKV).

    In een vorig bericht hebben we het gehad over het feit dat er per 1 september gebaggerd gaat worden op de Slufter. Hierbij rezen direct een aantal vragen op, waaronder de vraag of we na 1 september nog terecht kunnen op de Slufter.

    “Vandaag het projectteam gesproken naar aanleiding van ons voorstel en het verzoek de mogelijkheden te bestuderen in hoeverre tijdens de aanleg van Maasvlakte2 onze spot toegankelijk blijft. Dit verzoek en voorstel is besproken met de contractmanager. Tijdens het bestuderen van de planning is toegezegd dat de Slufter in ieder geval ook in 2009 toegankelijk blijft. In Oktober heb ik een onderhoud met het projectteam om te zien welke mogelijkheden er zijn na 2009, de impact is dus minder desastreus als we hebben gedacht.”
    “Ik heb goede hoop dat we rondom de aanleg gewoon kunnen doorvaren!”

    Dree
    NKV Regiovertegenwoordiger

  • PKRA Duitsland Kevin 1 st.

    PKRA Duitsland Kevin 1 st.

    De 7e tourstop van de PKRA is alweer begonnen. Dit maal wordt er gestreden in St. Peter Ording – Duitsland. In 2008 zullen er totaal 13 tourstops plaatsvinden.

    De PKRA World Tour (The Professional Kiteboard Riders Association World Tour) is het grootste en voor de professionele kiteboarders het belangrijkste event.

    Op dit moment staan Aaron Hadlow (UK) & Kevin Langeree (NL) gedeeld op de eerste plaats in de freestyle competitie. Beide riders strijden elke tourstop weer om eeuwige roem.

    Vanaf 23 t/m 31 augustus zal het programma afgewerkt worden.

    Live results:

    Overige Links:

    Het resultaat van de PKRA Duitsland is dat onze Nederlandse Kevin Langeree eerste is geworden. Kevin staat nu eerste in de PKRA met nog drie PKRA stops te gaan. Zet hem op Kevin.

    Hier een link naar een interview uit Duitsland met de huidige nummer en 1en 2 van de PKRA. Te weten Aaron Hadlow en Kevin Langeree.

    Interview Kevin en Aaron

     

  • Mooie dag op de Slufter

    De zomer loopt ten einde, de afgelopen weken leek het al bijna herfst. Gelukkig voor de echte liefhebbers was er vandaag dan toch nog een echte zomerdag. Een uitstekend moment om alle nieuwe spullen te testen. Met een lekkere windkracht vijf, een strak blauwe lucht en een afgaand tij had iedereen er zin in. Onderstaand de resultaten van een mooie dag!

    Foto’s gemaakt door Rutger

  • Kitespeed wereldrecord

    Kitespeed wereldrecord

    Het wereldsnelheidsrecord kitespeed staat op naam van de 29 jarige Fransman Alexandre Caizergues. Hij zette in 2007 het snelheidsrecord op 47,92 knopen, dit is bijna 89 km/u! Rolf van der Vlugt en Katja Roose dingen op wereldniveau mee om de titels. Rolf is vastberaden om het record op zijn naam te krijgen en werkt telkens aan technische materiaalverbeteringen die tot dit resultaat kunnen gaan leiden.

    Het huidige wereldsnelheidsrecord staat met de snelheid van 49,09 knopen, dit is bijna 91 km/u, op naam van windsurfer Antoine Albeau.

    Meer over kitespeed

    • Artikel over NK kitespeed 2008 (10 en 11 oktober)
  • Safety-leash bevestigen

     We geven je graag een korte uitleg van een manier om je safety-leash aan je trapeze te bevestigen.

     

    Benodigdheden

    – Een stuk sterk touw dat slijtvast is en een safety-leash.

    Uitleg

    Begin met het bekijken van de trapeze en zoek 2 sterke bevestigingspunten.

     

    Maak in het touw een lus met een knoop. Deze moet lang genoeg zijn om erbij te kunnen tijdens een noodsituatie. Deze knoop kun je in het midden leggen van de trapeze.

     

    Zet dit stuk touw vast aan de trapeze bevestigingspunten. (Door middel van bijvoorbeeld een paalsteek. Zie onderstaande foto voor de paalsteek.)


     

    Controleer de sterkte van de lijn en de knopen. Daarna is het tijd om te knallen.

     

    Natuurlijk zijn er meerdere manieren en heeft iedereen zijn/haar voorkeur. Dit is één manier van de vele. Let op! Maak jezelf nooit onverbrekelijk vast aan een kite en zorg altijd voor een goed werkende safety. Good winds!

  • Naish 2009 introductie

    Naish 2009 introductie

    De Naish Thorn 2009, Cult 2009 en de Torch 2009 zijn woensdag, 20 augustus, zwaar aan de tand gevoeld tijdens de introductie in Nederland. De reacties waren enthousiast. De spullen zijn, zoals we die gewend zijn van Naish, van een goede kwaliteit met een nette afwerking.

    Net als vorig jaar had kiteboardshop Euro Funcentrer de primeur! De nieuwe Naish spullen 2009 waren binnen en dat betekende testen!

    Om vier uur verzamelde iedereen zich op de slufter om samen met Kevin en Jalou te gaan varen! Net op tijd voor Kevin want die vertrekt morgen naar Duitsland voor een tour stop van de PKRA. Het was hoog water met een lekkere windkracht 6. Kevin was goed op dreef en liet zien hoe kiteboarden op het hoogste niveau eruit ziet. Erg leuk om van dichtbij te zien. Ook Jalou liet zien what a kitegirl does.

    Het was een geslaagde dag!

    KiteboardPro tip: Testen maar!

    Artikel en foto’s door: Rutger.

  • Maasvlakte 2.0 start september

    De containermarkt zit erom te springen, wij kiteboarders zien komende periode huiverig tegemoet! Op 1 september zullen baggerschepen van Boskalis en Van Oord beginnen met de aanleg van de nieuwe haven. Dit maakte de president-directeur van het Havenbedrijf Rotterdam, Hans Smit, gisteren bekend.

    Gegevens over de Tweede Maasvlakte op een rij

    • Het is een miljardenproject waarover al 15 jaar onderhandeld is.
    • Er moet 2.000 hectare (1 hectare is 10.000m2) haven- en industriegebied uit zee verrijzen.
    • De uitbreiding van de huidige havencapaciteit is 20%.
    • Milieudefensie en Stichting Faunabescherming Nederland hebben beroep aangetekend tegen twee van de vijf verstrekte vergunningen.
    • Duinen, stranden en een bodembeschermingsgebied die met de aanleg verloren gaan, moeten worden gecompenseerd.
    • De nieuwe zeewering van duinen en stranden rondom het nieuwe havengebied, wordt ongeveer twee maal zo lang als de huidige zeewering.
    • Deel van de lange zeewering is recreatief strand waarop ruimte is voor o.a. kitesurfen.
    • Het Havenbedrijf verwacht, dat in 2013 het eerste containerschip aan zal meren.
    • Afhankelijk van de (economische) ontwikkeling moet het hele gebied in 2015 in gebruik zijn.

    tweede maasvlakte kitesurfen

    Interesante weblinks

    Kiteboarden per 1 september

    Voor ons kiteboarders wordt het een spannende tijd. Een aantal vragen komen direct in ons op. Kunnen we komende periode wel blijven kiteboarden op de slufter? Blijven het strand en de parkeerplaatsen nog wel toegankelijk? Is het wel gezond om in water, waarin nabij wordt gebaggerd, te kiteboarden?

    Allerlei vragen waarop we graag antwoord willen. Komende periode gaat KiteboardPro, met behulp van jullie, hierop zo goed mogelijk antwoord geven. We volgen de voortgang en houden jullie op de hoogte!

    Tips

    • Vaar niet in de veiligheidszone van de baggerschepen!
    • Draag zorg voor goed zeemanschap!
    • Informeer mede kiters, hier en op de diverse kitesurf websites, over bijzondere ervaringen met betrekking tot stroming et cetera.
  • Case-analyse kiteveiligheid en kitesurf voorrangsregels

    Case-analyse kiteveiligheid en kitesurf voorrangsregels

    “Goed zeemanschap.”

    “Loef wijkt voor lij.”

    “Bij het doen van een speciale verrichting ben je altijd fout.”

    “Zodra je in de lucht hangt ben je fout en verzekeringstechnisch de klos.”

    Bovenstaand een aantal krachttermen die gebruikt worden als antwoord op de vraag; wie er fout is aan de hand van een voorgedragen case op kiteforum.com die verder werd bediscussieerd op kitehigh.nl. In de case vaart een kiteboarder(rood) kort bovenwinds(loef) op een benedenwinds(lij) varende kiteboarder(oranje) die een sprong maakt waardoor de lijnen verstrengeld raken.

    Meningen over kitesurf voorrangsregels

    De heersende mening is, dat de kiteboarder(rood) fout is. Hij heeft goed zicht op wat er gaande is en vaart te dicht op de oranje kiteboarder. De rode kiteboarder heeft alle mogelijkheid, door te manouvreren, op afstand te komen van de oranje kiteboarder. De oranje kiteboarder moet zeer veel moeite doen om de rode kiteboarder te zien maar moet voordat hij een speciale verrichting uitvoert, goed om zich heen kijken en zorgen dat hij geen gevaar voor de omgeving is.

    Wie wint de schadeclaim

    Juridisch ligt het echter lastiger. Hiervoor geldt het Binnenvaart Politie Reglement(is van toepassing op een zeilschip en zeilplank, dus ook op kitesurfen = aanname), waaronder een aantal wetsartikelen die lastig te interpreteren zijn naar de praktische case. Ook gelden uitzonderingregels.

    De twee grootste spanningsvelden liggen tussen ‘Loef wijkt voor lij’; benedenwinds gaat voor bovenwinds, en ‘Goed zeemanschap’.

    Goed zeemanschap

    Dit begrip wordt als eerste omschreven in het BPR. Hier wordt direct gesteld dat het reglement niet alle voorrangssituaties kan omschrijven. Daarom mag volgens deze bepaling van het reglement worden afgeweken om een ongeval te voorkomen.

    Hierdoor is de algemene mening, dat beide partijen uiteindelijk voor eigen kosten verantwoordelijk zijn c.q. opdraaien. De behandelende verzekeringsdeskundige zal een oordeel vellen.

    Slotconclusie kitesurf voorrangsregels

    In deze case stellen we: “Ben je, ook al heb je voorrang, in staat zonder problemen een mogelijke aanvaring te voorkomen, dan moet je dat ook doen.”

    Lees de IKO kitesurf voorrangsregels

  • Storm aan zee, Ruben Lenten

    Ruben LentenRuben gaf recent te kennen dat hij in de PKRA tour zich niet meer helemaal thuis voelt. Het ware kitegevoel begint bij Ruben pas bij windkracht 6 en hoger. Dan krijgt hij pas echt energie!

    Tijdens de storm van afgelopen week was Ruben van de partij voor Zandvoort. Bekijk deze kitefilm op Kitecinema.com en stel de trofee met mij vast: “Ruben the master of extreme kiteloops ever!”