Naish Sigma shape kite toegelicht

De Sigma shape was in 2007, tussen de bestaande type kites, nog een vreemde eend in de bijt. Niet zozeer omdat het een Supported Leading Edge (SLE) kite is maar meer door de niet-conventionele vorm van de kite. Dit jaar is de Sigma shape niet meer weg te denken. Deze kites heb je vast gezien, naar geïnformeerd of wellicht kitesurf je er zelfs mee.

De Sigma shape gaat nu zijn tweede jaar in en is ontworpen door kiteboardfabrikant Naish kiteboarding. De doelstellingen die Naish met deze kites heeft zijn te clusteren in drie hoofddoelstellingen die hieronder uitgewerkt staan.

Draaisnelheid

De Sigma shape moet de draaisnelheid verhogen. De afbeelding laat zien dat de Sigma shape kite bij stuurcorrecties direct over 50% van de kite gestuurd wordt. Bij een conventionele kite gaat Naish ervan uit, dat directe sturing op 30%, aan de ‘tips’ van de kite is. Deze 30% moet de andere 70% van de kite meekrijgen, dit levert vertraging op.

Bardruk en positie van de kite bij het depoweren

De Sigma shape moet de bardruk verminderen, de kiteboarder een constante druk opleveren en de kite moet bij het depoweren niet ineens enorme voorwaarde snelheid krijgen. Op de afbeelding zie je dat de ronde in de sigma kite op hezelfde punt blijft, ook bij extreme depower. Dit zorgt ervoor dat de kite ook bij extreme depower op bij plek blijft en niet ineens vooruit schiet. Hierdoor moet de bardruk tevens redelijk constant blijven.

Waterstarten

De Sigma shape moet het waterstarten een stuk gemakkelijk maken doordat de kite, als hij eenmaal op het water ligt, maar op twee punten contact heeft met het water. De leading edge plakt dus niet meer over de gehele breedte aan het water maar heeft twee kantelpunten aan de zijkanten van de kite. Hierdoor kantelt een Sigma shape kite gemakkelijk om.

Reacties en praktijk ervaringen zijn welkom.

5 reacties

  1. Alliance is geen SLE maar een C-shape 5-lijns Sigmadesign. Dus een beetje appels met peren vergelijken als je de vergelijking maakt met een OR SLE. Ik heb met de OR gevaren en het gevoel op de bar is niet te vergelijken met de het constante gevoel van de Sigma SLE´s. Herstarten met de Alliance gaat dus niet hetzelfde als SLE´s maar als een ouderwetse C-shape.

  2. Ik heb in 2007 waroo’s gevaren en zo af en toe mogen genieten van de Alliance van een vriend van me. Draaisnelheid is inderdaad top, maar in mijn nieuwe SLE van Ocean Rodeo is dat minstens geevenaard, en dat is ook geen sigma shape. Als dat je reden zou zijn om ervoor te kiezen kan het lonen nog even verder te testen dus, mijns inziens. Dit is overigens geen pleit voor Ocean Rodeo; hoewel de kites heerlijk varen hebben ze ook genoeg nadelen.

    Ook frappant dat niet alle Sigma-kites goed herstarten; de Helix en Cult lijken er geen enkel probleem mee te hebben, maar als de Alliance van die vriend van mij eenmaal in het water lag was alleen terugzwemmen nog een optie… Raar.

  3. Goed……ik vaar nu inmiddels al 2 jaar Sigma´s en heb ook nog een Waroo ( met cambattens) in mijn quiver.
    Het meest opvallend van de Sigmashape qua gevoel in het vaargedrag t.o.v. andere SLE´s, is het constante gevoel op de bar betreft stuurkrachten en bardruk over het gehele bereik van de kite. De meeste SLE´s voelen toch meer aan/uit in het bovenste bereik, en het sturen voelt wat sponsiger en minder reactief aan. De Sigma´s blijven gewoon hetzelfde aanvoelen over het hele bereik. En dat is het grootste merkbare effect van het design. Het design geeft constante en vooral gecontroleerd power af, wat vooral de sweetspot van het bereik breder maakt t.o.v. de conventionele designs. Makkelijk en gecontroleerd varen dus, wat uitdaagt om leuke dingen bij te leren, ook als het flink poeierd.

  4. ik heb me altijd veel geintreseerd inearodynamcia en vind ze heel veel weg hebben van een vleugel van een meeuw (en die lijken me de meest efficiente vleugels)

    Wat mij opviel tijdens mijn werk (kiteinstructeur op oostvoorne) dat als een sigma shape crashed de tip juist de rest van de kite het water intrekt als het waren(dus crasht), terwijl je vroeger de c-shape en bow met een wingtip goed door het water kon knallen zonder hem te crashen. Dit lijkt puur te komen door die hoek van de le in de wingtip die “pakt”meteen meer water waardoor ie de rest erin trekt. Dus de herstart werktin de praktijk minder dan in de theorie.

    Het draaien vind ik ook zeer onnodig om er 50% van te gebruiken aangezien kites dan zo snel draaien dat ie zwaar veel power verliest (in de hteorie, niet getest, maar je zag t al met de bowkites, draaien ook eigenlijk te snel waardoor er geen power word opgebouwd in de bochten) zelfs c-shapes draaien al zo lang zo strak dat je daar niet veel in hoeft te verbeteren lijkt me.

    Het concept van rechte stukken doek tussen de struts vind ik wel mooi om zo een optimale curve in je doek te houden, ook al staat de kite te ver gedepowerd. Echter dit zorgt ook voor slechtere totaale depower (immers je houd altijd een 3d shape met profiel) plus dit is ook al erg succesvol gebleken mat battens, en nog steeds gebruiken een hoop kites geen van beide met nog steeds zeer veel performance.

    Ik vind het persoonlijk allemaal maar een hoop marketing onzin (ja heb net tentamen marketing gemaakt dus weet ook daar wat van). De kites zijn er niet extreem duurzamer, veiliger, beter op geworden, ze zien er alleen anders uit.

    Al met al klinkt dit aardig negatief maar dat is absoluut niet zo bedoeld want de kites vliegen net zo goed als de rest, het is meer een hoop testen en kijken wat je zelf het fijnst vind varen.

    Hoop dat je hier een beetje je voordeel mee kunt doen.

  5. Het lijkt me dat er bij die knik hele rare spanningen op je materiaal komen te staan.
    Ook vind ik de vorm er in de lucht niet logisch uit zien. Ik heb geen aerodynamica gestudeerd, dus alles op gevoel. Maar een Sigma ziet er niet logisch uit, een Delta vind ik er veel logischer uit zien.

    Als laatste, ik vind het er oerlelijk uit zien. De vliegeigenschappen moeten wel zo fantastisch zijn om de looks goed te maken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde blogs en reacties

Naish Pivot Nvision 9 meter
Naish gekocht door Nederlandse Kubus Sports
Fotoserie testdag Duotone, Naish en Reedin Maasvlakte Slufter