Elke kitesurfer die kitesurf-les heeft gehad zou ze moeten kennen. De 8 kitesurf regels door de International Kiteboarding Organisation (IKO) opgesteld. De 8 IKO regels hieronder spreken allen voor zich. Of ze altijd worden nageleefd niet. Ook niet of kitesurfers ze bewust niet naleven. Het kan zijn dat een kitesurfer zo in zijn eigen wereld of leerproces zit dat hij/zij geen aandacht geeft aan de regels. Totaal zonder opzet. Onze mening is veiligheid boven alles. Zoals de KNRM treffend stelt ‘Veilig uit, veilig thuis’. De conclusie aangaande regels en goed kitesurferschap luidt dan ook als volgt.
BEN JE, OOK AL HEB JE VOORRANG, IN STAAT ZONDER PROBLEMEN EEN MOGELIJKE AANVARING TE VOORKOMEN, DAN MOET JE DAT ALTIJD DOEN
Wist je dat in de Nederlandse wetgeving dit ‘goed zeemanschap’ ook specifiek is opgenomen in het binnenvaartpolitiereglement. Namelijk onder artikel 1.04 dat ingaat op voorzorgsmaatregelen en onder artikel 1.05 dat ingaat op afwijkingen van het reglement.
Kitesurf regels – 8 basisregels met één ‘Gouden regel’ door IKO
De IKO heeft 8 basisregels opgesteld waarvan een Gouden regel. We noemen de regels hieronder en geven je een korte beschrijving waarom die betreffende regel zo belangrijk is.
‘Golden rule’: Als je bovenwinds (‘upwind’) kitesurft, houd je de kite HOOG. Als je benedenwinds (‘downwind’) kitesurft, houd je de kite LAAG.
Waarom? Dit zorgt ervoor dat de kites elkaar niet kunnen raken en zo is de kans op botsen en verstrikte lijnen uitgesloten.
Kitesurf regel #1: De kitesurfer die vanaf het strand het water in gaat, heeft voorrang op de inkomende kitesurfer.
Waarom? De kitesurfer die het water inloopt loopt meer risico dan een kitesurfer op het water. Op het land is er bijvoorbeeld meer kans op vlagerige wind en obstakels in de buurt.
Kitesurf regel #2: Een bakboord kitesurfer heeft voorrang op een stuurboord kitesurfer. De bakboord kitesurfer (groen) dient zijn koers en snelheid te behouden zodat de stuurboord kitesurfer (oranje) hem kan ontwijken.
Waarom? Het is belangrijk om deze regel te hanteren en zo vervelende situaties te voorkomen. Maar ook hierbij geldt – ook al heb je voorrang, voorkom altijd een ongeluk.
Bakboord en stuurboord is nog wel eens lastig te interpreteren. Als je naar rechts vaart en in je vaarrichting kijkt (niet benedenwinds dus), staat je kite feitelijk links (bakboord) van je.
Kitesurf regel #3: Wanneer twee kitesurfers in dezelfde richting kitesurfen, moet de snellere kitesurfer wijken voor de langzamere kitesurfer vooraan.
Waarom? De snellere kitesurfer die aan het inhalen is, heeft meer overzicht dan de langzamere kitesurfer.
Kitesurf regel #4: De kitesurfer die op een golf surft c.q. aan het golfrijden is, heeft voorrang op degene die springt of in de tegenovergestelde richting kitesurft.
Waarom? In een golf is de besturing van de kite en het overzicht houden moeilijker.
Kitesurf regel #5: Voorrang moet worden gegeven aan andere zee, oceaan- en strandgebruikers. De kitesurfer moet dan altijd benedenwinds (‘downwind’) passeren.
Waarom? Er is veel meer kans dat een kitesurfer die op korte afstand bovenwinds passeert, verstrikt raakt en botst tegen de ander. Het inschatten van de afstand tussen de kite en een object is lastig in te schatten als je aan het kitesurfen bent. Houdt zodoende extra ruim afstand om gezichtbedrog te voorkomen.
Kijk altijd over je schouder vóórdat je keert. Zo weet je zeker dat het veilig is om te keren.
Kitesurf regel #6: Om te springen moet een kitesurfer een vrije veiligheidszone hebben van 50 meter benedenwinds en 30 meter bovenwinds.
Waarom? Om het risico op ongelukken te voorkomen.
Kitesurf regel #7: Als er twee kitesurfers tegelijkertijd op het land zijn, en één kitesurfer neemt zich voor om het water in te gaan en de andere is klaar om de kite neer te laten, dan gaan beide door met de eigen actie en dienen ze uit de buurt te blijven van elkaar.
Waarom? Hier wordt een beroep gedaan op gezond verstand waarbij beiden kitesurfers er voor zorgen dat ze niet botsen of vertrikt raken.
Deze 8 voorrangsregels kitesurfen zijn bedoeld om jezelf en anderen een plezierige sessie te laten hebben zonder ongelukken. Wees verstandig en behulpzaam.
Crash analyses en informatie
Om je te helpen bij het interpreteren van de kitesurf regels hebben we een aantal extra artikelen en links. Bekijk bijvoorbeeld een case-analyse en video van een bijna crash. ‘Risk happens fast’ en dat is in het filmpje goed te zien. Bekijk ook een case-analyse gekoppeld aan juridisch kader. Daarnaast een link naar youtube met een verhelderd filmpje over kitesurf voorrangsregels.
Het afdwingen van de kitesurf regels op het water kan voor gevaarlijke situaties zorgen. En deze willen we ten slotte juist voorkomen. Wees daarom de verstandigste en voorkom ongelukken.
International Kiteboarding Organisation (IKO)
De IKO, vooral bekend vanwege de internationale kitesurf regels, is opgericht in 2001. Gestart vanuit de visie van 2 kitesurf ambassadeurs voor een veilige ontwikkeling van de sport, is de IKO nu wereldwijd de grootste kitesurf organisatie. Inmiddels hebben meer dan 125.000 kitesurfers volgens de IKO principes kitesurfles gehad en een officieel kitesurf certificaat.
Zoals hiervoor genoemd benadrukt IKO het belang voor goede kitesurfles volgens standaard protocollen die telkens geëvalueerd en verbeterd worden. Zodoende vergelijkt de IKO dit proces met rijvaardigheid. Hoe belangrijk is het dat mensen die deel uitmaken van het verkeer de regels kennen? Juist ja, daarom is het belangrijk dat kitesurfers ook de regels op het strand en het water kennen.