Mijn oog viel op deze foto uit mijn archief. Een foto met een verhaal die ook inzicht geeft in de ontwikkeling van kiteboards. Op de foto zie je een kapot gesprongen D’Light. Kapot gesprongen door Harald Mijnsbergen, eigenaar van kitesurf shop Extrimity. De shop bestaat inmiddels niet meer. Als oud windsurfer was Harald destijds fervent kitesurfer. Een oersterke kerel die we, net als velen anderen uit die periode, nog eens hopen terug te zien keren op het water.
D’Light en Mark Shinn
D’Light is een boardshaper uit Tenerife sinds 1982. D’Light stond en staat nog steeds nauw in contact met Mark Shinn. De Mark Shinn van het hedendaagse Shinn Kiteboards. Beslist geen old school kiteboards meer dus. Logisch dat Mark en D’Light close zijn, want naar onze kennis is Mark zijn homespot nog altijd bij D’Light in de buurt op Tenerife.
Shinn, Naish Mutant en de gebroken D’Light
Mark Shinn was destijds, rond 2002, nog teamrider voor Naish en kitesurfte op de Naish Mutant. Mark won er meerdere freestyle world cups mee. De Naish Mutant bestaat nog steeds en is ontstaan als combinatie van een directional en twintip. Vergeleken met de Mutant, was de D’Light ook te configureren als twintip. Dit met behulp van symmetrische vinnen en voetband positionering. De verschillende vinnen en combinaties zou het mogelijk maken het board af te stemmen op elke specifieke omstandigheid; van vlak water tot rijden op golven, van freestyle tot hang time.
Mark Shinn en anderen gebruikte de grote vinnen om mee te boosten. Later bleek de Mutant voor wedstrijden een dinosaurus en stapte men bij wedstrijden definitief over op de twintip.
Kwaliteit kiteboards enorm verbeterd
De foto van is denk ik uit 2002 en is, samen met mijn ervaring, voor mij het bewijs dat door de jaren heen kiteboards sterk zijn verbeterd. Natuurlijk is een kiteboard mede daardoor prijziger geworden. De boards zijn echter ook veel beter qua performance en kwaliteit.
Zelf repareren kiteboard
Zoals op de foto getoond gebeurde het jaren geleden veel vaker dat een kiteboard brak of er een gat of scheur in kwam. Bij mij en Harald in ieder geval wel. Een kiteboard zelf repareren kwam ook vaak voor. We waren in de periode waarin we net onze zelf omgebouwde windsurf boards omwisselden voor de eerste directional kiteboards heel vaak zelf aan het repareren. Gewoon met glasvezel matten en epoxy. Met wisselend succes.
Hopelijk dit keer een leuk en informatief kitesurf blog over een old school kiteboard met een verhaal.
Hi Harald, gaaf dat het je is opgavellen en nog gaver dat je weer bent gaan kiten! De schoenendoos foto’s wil ik wel een keer door om er wat gave uit te halen om te delen. Let’s keep in contact
Beste Kitesurfpro
Leuk om z’n stukje tekst terug te lezen, met deze foto’s erbij geplakt.
Ik heb nog een schoenendoos vol oude foto’s… slufter Grevelingen autostrand… als je er een keer in wil graven, kom ik ze wel brengen, die onderste foto heb ik nog geen eens, was het NK Scheveningen…
Ben trouwens weer begonnen met kitesurfen…