Banner Naish Pivot

Blog

  • North LTD course kiteboard, deel II

    Eind september hebben we jou het North Kiteboarding Limited Edition (LTD) course kiteboard onder de aandacht gebracht. Na 15 tot 20 prototypes is dit kiteboard op de markt gebracht. We willen hier graag nog wat meer over kwijt.

    Dit board met zijn revolutionaire vorm moet zeer goed presteren bij het upwind cruisen. Hij moet zelfs concurreren met zeilboten die zeer scherp ‘aan de wind’ of zelfs nagenoeg ‘in de wind’ op kunnen steken.

    Om dit te bereiken is vanuit 13 jaar Formula windsurfboard ontwikkeling ervaring geput. Er is een balans gezocht tussen controleerbaarheid (hierdoor is het board niet te vlak) en het maximaal upwind cruisen (hoekige breede achterkant van het board en positie van de vinnen).

    De testen die dit board heeft gehad zijn verbazingwekkend geweest. Bij zeer weinig wind waarbij je niet het gevoel hebt dat er gekitesurft kan worden, kun je met dit board al cruisen.

    Resumé

    Een kitesurf cruiseboard geeft wederom een extra dimensie aan onze mooie sport die door een aantal kiteboarders, bijvoorbeeld degene met een windsurf- of zeilachtergrond, gewaardeerd zal worden.

  • Naish Sigma shape kite toegelicht

    De Sigma shape was in 2007, tussen de bestaande type kites, nog een vreemde eend in de bijt. Niet zozeer omdat het een Supported Leading Edge (SLE) kite is maar meer door de niet-conventionele vorm van de kite. Dit jaar is de Sigma shape niet meer weg te denken. Deze kites heb je vast gezien, naar geïnformeerd of wellicht kitesurf je er zelfs mee.

    De Sigma shape gaat nu zijn tweede jaar in en is ontworpen door kiteboardfabrikant Naish kiteboarding. De doelstellingen die Naish met deze kites heeft zijn te clusteren in drie hoofddoelstellingen die hieronder uitgewerkt staan.

    Draaisnelheid

    De Sigma shape moet de draaisnelheid verhogen. De afbeelding laat zien dat de Sigma shape kite bij stuurcorrecties direct over 50% van de kite gestuurd wordt. Bij een conventionele kite gaat Naish ervan uit, dat directe sturing op 30%, aan de ‘tips’ van de kite is. Deze 30% moet de andere 70% van de kite meekrijgen, dit levert vertraging op.

    Bardruk en positie van de kite bij het depoweren

    De Sigma shape moet de bardruk verminderen, de kiteboarder een constante druk opleveren en de kite moet bij het depoweren niet ineens enorme voorwaarde snelheid krijgen. Op de afbeelding zie je dat de ronde in de sigma kite op hezelfde punt blijft, ook bij extreme depower. Dit zorgt ervoor dat de kite ook bij extreme depower op bij plek blijft en niet ineens vooruit schiet. Hierdoor moet de bardruk tevens redelijk constant blijven.

    Waterstarten

    De Sigma shape moet het waterstarten een stuk gemakkelijk maken doordat de kite, als hij eenmaal op het water ligt, maar op twee punten contact heeft met het water. De leading edge plakt dus niet meer over de gehele breedte aan het water maar heeft twee kantelpunten aan de zijkanten van de kite. Hierdoor kantelt een Sigma shape kite gemakkelijk om.

    Reacties en praktijk ervaringen zijn welkom.

  • Volvo Ocean Race rond NL boei

    Het is dan wel geen kiteboarden maar zeker een hele mooie watersport! De prestatie die deze teams neerzetten is zeer indrukwekkend. En, een zeilboot die downwave gaat ‘surft’ ook.

    4 oktober was de start van de legendarische Volvo Ocean Race 2008 / 2009. Een zeilrace van ongeveer 260 dagen waarvan de helft op open zee. Het aantal kilometers dat wordt afgelegd is ongeveer 45.000.

    In de race 2008/2009 wordt voor het eerst vanuit Zuid-Afrika niet naar Oceanië maar naar Azië gevaren en dan door naar Zuid-Amerika. De boten gaat dan om Kaap Hoorn van waaruit ze terugkeren op de Atlantische Oceaan en via Noord-Amerika terug naar Europa gaan. De route betreft doorgaans zo’n 45.000 kilometer over open zee.

    Route 2008 / 2009

    Rond de boei voor Nederland

    Als co-sponsor van de Delta Lloyd-boot heeft de gemeente Rotterdam bij de organisatie van de Volvo Ocean Race afgedwongen dat de snelle 70-voeters opnieuw de havenstad aandoen.

    De vorige keer, in 2006, leidde dat tot meer dan een kwart miljoen toeschouwers.

    Dit keer zullen de acht boten niet afmeren in Rotterdam en een havenrace varen, maar in juni 2009 tijdens de etappe van het Ierse Galway naar het Zweedse Gothenburg ‘langskomen’ om een boei te ronden.

  • Kinderen van de wind

    In Zuid-Holland was het afgelopen week herfstvakantie en dit hebben we gemerkt op de stranden. Het waren vooral de ouders van je jonge kiteboys en -girls die hun kroost veilig vergezelde.

    De ouders kunnen trots zijn op hun jonge sportieve kinderen. Want inherent aan kitesurfen staat een gezonde dosis doorzettingsvermogen, dit heb je nodig om de sport jezelf eigen te maken. Ze zijn er nog, de jongeren van stavast die graag buiten spelen en zelfs kitesurfen!

    Dit is Martijn van Hoepen! Foto door: Rob van de Graaf.

  • Radicale C-shape kites -uitleg

    Radicale C-shape kites -uitleg

    We hebben weer informatie toegevoegd aan ons inhoudelijke portal dat bereikbaar is middels de navigatieknop hierboven. Bigger & better every day!

    Een C-shape kite heeft zijn naam te danken aan de vorm. Kantel een ‘C’ met de klok mee en je krijgt de vorm van een C-shape kite. Een C-shape kite heeft in tegenstelling tot Bow en SLE type kites geen toomlijnen (‘bridle’) maar vier of vijf aanknopingspunten.

    Eigenschappen

    Een C-shape kite is radicaal, heeft een zeer snelle maar voorspelbare draaicirkel en moet ook uitgehaakt zeer solide aanvoelen.

    Doelgroep

    De kite is bedoeld voor de pro’s, wakestyle, wakeskate, sliders et cetera en moet ervoor zorgen dat je tussen de tricks door flink hoogte steekt op het water.

    Aandachtspunten

    Een C-shape kite is niet 100% te ontkrachten (‘depoweren’) waardoor hij bijvoorbeeld bij foute stuurcorrecties even krachtig kan blijven trekken. Tevens is hierdoor het inzetbereik minder dan een Bow of SLE type kite.

    Vijfde lijn

    Het vijfde aanknopingspunt is voor het ‘vijfde lijn’ systeem met als doel veiligheid en herstartbaarheid te verhogen. De vijfde lijn wordt in nood geactiveerd nadat het quick release systeem is geactiveerd. Op deze manier kan de kitesurfer op ieder moment alle kracht uit de kite halen.

    Hiernaast kan het aantrekken van de vijfde lijn vooral bij grotere kites die in het water gevallen zijn helpen te herstarten. De kite kantelt sneller met behulp van het aantrekken van de vijfde lijn.

    Heb jij een aanvulling en / of wijzigingsvoorstel op dit artikel, dien het in via de contactpagina of reageer hieronder zodat mede-kiteboarders en belangstellenden hier profijt van hebben.

  • Uitleg Bow en SLE type kites

    Uitleg Bow en SLE type kites

    Wederom hebben we inhoud toegevoegd aan de site. Deze en andere informatie over onze geweldige sport kun je terugvinden via de navigatiebalk hierboven. Bigger & better every day!

    Dit zijn de kites die het meest gebruikt worden door kiteboarders. De meeste kitesurf lesscholen geven kitesurfles met dit soort kites.

    Bow- en SLE-kite herkenning

    Kitesurfen c.q. KiteboardenDoor het opgeblazen frame, dat de kiteboarder zelf oppomt, kan de kite vanuit het water gemakkelijk herstart worden. De Leading Edge is de grootste horizontale tube aan de bovenkant van de kite. Deze loopt bij Bow-kites en SLE-kites aan de buitenzijdes naar beneden. Dit zie je goed als de kite op de grond ligt, de uiteinden van de kite (wingtips) komen dan los van de grond. Aan de Leading Edge zitten toomlijnen bevestigd, zogenoemde ‘bridles’. Deze bridles zorgen ervoor dat de Leading Edge zijn vorm behoudt tijdens het kiteboarden.

    Doel van Bow- en SLE-kites

    Het doel achter de ontwikkeling van Bow- en SLE-kites is veiligheid. Het moet zo zijn dat, op het moment dat de kiteboarder zijn stuurstok (‘bar’) loslaat, de Bow- en SLE-kites al hun kracht verliezen. Dit principe heet het ‘extreem depoweren’ van de kite.

    Eigenschappen, voordelen en aandachtspunt

    Bow- en SLE-kites zijn efficiënter qua vorm dan de oorspronkelijke C-shape kites. Hiermee leveren Bow- en SLE kites meer kracht per m2 oppervlakte aan doek. Hierdoor kan een Bow- of SLE-kite die kleiner is dan de C-shape kite zorgen voor dezelfde krachtopbouw als de C-shape kite van een maat groter.

    Ook hebben Bow- en SLE-kites een groter windbereik dan de C-shape kites waardoor de kiteboarder minder snel van kite hoeft te wisselen bij veranderende weersomstandigheden.

    Hiermee komen we op het balanspunt van de Bow- en SLE-kites. Je zou na het lezen van deze tekst kunnen denken dat je, als je in het bezit bent van één Bow of SLE type kite, bij alle winden kan kitesurfen. Dit is echter niet het geval en gaat uiteindelijk tevens ten koste van kiteplezier en veiligheid. De kite wordt bij extreme depower minder controleerbaar en bestuurbaar waardoor het kitesurfen er dan niet leuker en veiliger op wordt. Informeer dus altijd naar het voorgeschreven windbereik van de kite.

  • Kans op wereldtitel voor Leander

    Kans op wereldtitel voor Leander

    België heeft er dit jaar ook een kiteheld bij! De Belgisch kampioen kiteboarden Leander Vyvey scoort dit jaar verrassend goed op de Kiteboard Pro World Tour (KPWT).

    De laatste KPWT tourstop is begin november in Marocco en zal alles beslissen.

    De Belg, Leander Vyvey, staat momenteel tweede op de ranglijst. Leander knokte zich het hele jaar door, met uitzondering van de laatst gehouden tourstop, op het podium. Bij de tourstop in Brazilië zorgde een tennisarm ervoor dat hij niet op 100% mee kon draaien.

    In het Belgische ‘Swell’ surf-, wind- en kitemagazine schrijft Leander dat hij praktisch nog eerste kan worden maar dit alléén kan onder voorwaarde dat de nummer één, de jonge Amerikaan Jessey Richman, er al vroeg uitligt.

    Vanaf onze kant aan deze zuiderbuur die echt van ‘rippen’ weet; good luck kitepro!

  • Gedrevenheid Watersportverbond

    We hebben weer informatie toegevoegd aan ons inhoudelijke portal dat bereikbaar is middels de navigatieknop hierboven. Bigger & better every day!

    Watersportverbond en Kitesurfen

    De Nederlandse Kitesurf Vereniging (NKV) is aangesloten bij het Koninklijke Nederlandse Watersport Verbond (KNWV hierna Watersportverbond) om als serieuze gesprekspartner met de (lokale)overheid aan tafel te zitten. Het Watersportverbond heeft ongeveer 114.000 leden, het NKV ongeveer 1.500. Een deel van de contributie betaald door de leden van het NKV wordt afgedragen aan het Watersportverbond. Hiervoor krijgen de leden een Watersportverbond Ledenkaart (Nationale Sportpas) van het Watersportverbond waarmee allerlei kortingen verkregen kunnen worden.

    Watersportverbond

    Het belangrijkste doel dat het Watersporverbond nastreeft, is dat de motorbootvaarder, de surfer en de zeiler kunnen genieten op het water.

    De voorzitter van het Watersportverbond, Hugo Snoekc, meldde bij het uitreiken van de Watersportverbond Ledenkaart 2008 dat hij buitengewoon blij is. Enerzijds omdat hij gekozen is tot voorzitter en anderzijds met de plannen die de meerderheid goed heeft gekeurd.

    Vrijwilligers

    Hugo is zeer enthousiast over de gedrevenheid en inzet van de meer dan 200 vrijwilligers die samen met de 24 professionals op kantoor heel werk verrichten voor ons watersporters. Ze krijgen, zoals we ook hebben omschreven over de vrijwilligers van het NKV, de zaken voor ons voor elkaar. Lang niet altijd staan deze mannen in de schijnwerpers na een behaald succes en zichzelf op de borst kloppen doen ze ook te weinig.

    Gesprekspartner en thema’s

    Het Watersportverbond is gesprekspartner bij alle belangrijke overleggen en in alle sectoren waar watersport aan de orde is. Dit gaat om honderden projecten, ook projecten bij jou in de buurt! Kort een aantal voorbeelden thema’s van het Watersportverbond op een rij:

    • Natura 2000 (een bedreiging voor grote delen vaar- en (kite)surfwater);
    • Windmolenparken op zee (een bedreiging voor zeezeilers);
    • Zonering van het kitesurfen;
    • Spitssluitingen van bruggen en sluizen.

    Links

  • Airush team(NL) breekt records

    Los van de informatie en de machtige video die we hierover reeds hebben gepubliceerd kregen we zojuist nog een persbericht binnen van Fox Sports. Hierin lezen we dat de records van Rolf en Katja toch nog sneller zijn geweest!

    Persbericht

    Airush teamriders
    – Rolf van der Vlucht 47.36 knopen (87.71 km/uur), oude record stond op
    naam van Dirk Doppenberg 44.49 knopen (82.4 km/uur)
    – Katja Roose 39.58 knopen (73.30km/uur)

    Namibie waar de 2008 Luderitz Speed Record Attempt plaats gevonden
    heeft. Als je het op internet hebt gevolgd heb je gezien dat het echt
    een slachtpartij van oude records is geweest. Doordat veel records
    meerdere keren achter elkaar verbeterd zijn was het misschien lastig om
    het overzicht te bewaren. De record poging is nu echt afgelopen en de
    records staan vast.
    Naast vele persoonlijke en nationale records is ook het Outright Speed
    Sailing Record spectaculair verbeterd. Het oude record van 49.09 knopen
    (windsurfer, Antoine Albeau) is verbroken en nu in handen van kitesurfer

    Alex Caizergues 50.56 knopen (93.66 km/uur). Dit betekend dat de
    magische grens van 50knopen doorbroken is. Iets waar al heel heel veel
    geld in is gestoken door windsurfers en vooral verschillende zeilboten.

    Met vriendelijke groeten,
    Fox Sports

  • Jesse Richman nieuwe vid out east

    Cabrinha teamrider Jesse Richman heeft een nieuwe video op zijn site staan.

    En video met leuke muziek eronder en natuurlijk weer de nodige actie en inspiratie. Aangezien er een mooie week aankomt met veel wind zeggen wij van kitesurfpro: kijk en probeer!

    Het leuke van de video is dat Jesse old en new skool combineert.

    Klik hier voor de Hi res

    Klik hier voor de Low res