Ons oog viel op een ingezonden brief aan De Telegraaf door Jim Sperling. Jim had het maandag 17 januari 2022 bijna mis zien gaan bij de zuidpier van IJmuiden. Twee kitesurfers in de problemen die door een combinatie van factoren en oplettende mensen gered konden worden. Jim vraagt zich af waarom de sector, KNMR, Hiswa en overheid nog geen aanvullende eisen hebben gesteld aan de beoefenaars van deze prachtige sport. Hij oppert daarbij middelen als een GPS/AIS-tracker. In dit blog gaan we in op veiligheid op het water. We staan stil bij vindbaarheid als het nodig mocht zijn.
Verplichte tracker: 22% voor, 78% tegen

Een stemmingsronde via Instagram leverde deze feedback op. Op Facebook herkennen op basis van de reacties we eenzelfde beeld. Hieronder onze mening hierover.
Mening veiligheid op het water
Onze mening is dat je zelf verantwoordelijk bent voor je gedrag. Je maakt ook zelf een inschatting of het verstandig is om te gaan kitesurfen, kitefoilen, wingsurfen, wingfoilen etc. Onze blogs en informatie helpen je daar hopelijk ook bij. Risico zit in een klein hoekje en daarom zijn de opties in dit blog zeker aan te raden. Opties die je nooit hoopt te hoeven gebruiken. Daarom is het misschien moeilijk om er veel geld aan uit te geven. Daarom sommen we ook een paar low budget opties voor je op.
De verschillende opties vergen ook een verschillend budget tot aan minimaal budget. Zo is een van de opties vast een optie voor jou.
Overlevingskans vergroot enorm
Veiligheid op zee en op het water. In een donkere zee met golven is een watersporter in een donker wetsuit niet goed zichtbaar volgens de KNRM. Via een digitaal signaal is dit veel makkelijker. Het scheelt veel zoektijd en verhoogt de overlevingskansen enorm. Denk bijvoorbeeld aan de watertemperatuur in de winter. Met 8 à 9 graden koel je eenmaal in het water heel snel af. Onderkoeling is dan al snel aan de orde. Eenmaal onderkoelt wordt een mens snel handelingsonbekwaam en dan telt elke minuut.

4 verschillende alarmeringsopties
SafeTrx Active horloge
De eerste optie een middels een waterdicht horloge met GPS en noodknop functie. Denk bijvoorbeeld aan het SafeTrx Active horloge (Sony mSafety). Daarop zit een noodknop die een locatie doorseint aan reddingsdiensten. Het zou werken tot 17 kilometer uit de kust. Bekijk het persbericht waarin bechreven staat hoe een wingfoiler met behulp van het horloge gered werd. Zo was veiligheid op het water geborgd.

Kosten SafeTrx Active en services
De SafeTrx Active kost 419,- Euro maar hier zijn inmiddels mooie aanbiedingen van te vinden. Het koppelen van het horloge aan de reddingsdiensten kost 13,- Euro per maand. Geen goedkope oplossing dus en dit kan zoals eerder genoemd een drempel zijn. Er zijn echter goede en goedkopere initiatieven voor het gebruik van deze optie. Zo loopt er een pilot voor leden van surfvereniging Jumpteam in Scheveningen. Leden kunnen een horloge gebruiken als ze het water op gaan.
Personal Locator Beacon kastje
Een optie is het gebruik van een Personal Locator Beacon (PLB). Dit is een los kastje van 7,5 centimeter hoog, vrij compact dus, dat geactiveerd kan worden in nood. Het zendt bij activering een signaal uit via een satelliet dat wereldwijd wordt opgepikt en gestuurd naar de dichtstbijzijnde reddingsdienst.

Kosten PLB inclusief registratie
De Ocean Signal PLB1 heb je vanaf 299 Euro. Deze kan wereldwijd worden gebruikt. De PLB dient geregistreerd te worden bij agentschap telecom. Je hebt er een vergunning voor nodig. Dit kost zo’n 34 Euro per jaar. De PLB is te koop bij een aantal kitesurf shops.
KNRM Helpt app op je smartphone
Een andere heel laagdrempelige optie is je het meenemen van je smartphone op het water in een waterdichte hoes. Als je daarop de KNRM Helpt app installeert kan je direct hulp vragen aan het KNRM Helpt Assistentie Centrum als er problemen zijn. Het alarmeren kan door middel van een rode belknop in de app. Daarmee stat je direct in verbinding met het Kustwachtcentrum. We hebben de dekking van twee providers bekeken. Die geven beiden aan dat hun netwerk dekking heeft op de Noordzee.

Je kan ook je vaarplan invoeren en starten via de app. Mocht je het vaarplan niet volgens het plan afsluiten, dan wordt de KNRM Alarmcentrale gealarmeerd voor assistentie. Bekijk hoe de KNRM Helpt app werkt.
Kosten KNRM Helpt app
Wij zijn ambassadeur van de KNRM en konden zo de app gratis installeren om daar gebruik van te maken. Voor het worden van donateur is er geen minimumbijdrage. Ieder bedrag is welkom.
Telefoon mee op zee
Wil je niet met een dure smartphone de zee op, dan kan je ook een oude telefoon meenemen met een prepaid kaart en daarin het KNRM-noodnummer (0900-0111) opslaan. Je hebt dan wel geen coördinaten maar wel de mogelijkheid om persoonlijk contact te hebben en de KNRM te dirigeren naar je locatie.
Kosten telefoon mee op zee
Voor een paar tientjes is dit geregeld. Controleer bij je provider of je bereik hebt en check dit een keer als je ver uitvaart op je favoriete spot. Ook of je te verstaan bent als je belt met een waterdichte hoes om de telefoon.
Andere maatregelen veiligheid op het water
Los van trackers, de app en telefoon zijn er natuurlijk nog andere methoden. Aandacht trekken met je kite bijvoorbeeld. Maar denk ook aan het meenemen van een rookfakkel, een lamp, het dragen van opvallende kleding, een opblaasbare veiligheidsgordel tot aan reflecterende stickers op je materiaal.
Je kan zelf wel concluderen dat de effectiviteit afneemt van de laatste maatregelen en je meer bent aangewezen op geluk en toeval. Dat klinkt niet best.
Veiligheid op zee. Must read

Een aan te raden artikel kregen we doorgestuurd van de Reddingsbrigade Rockanje waar wij goed contact mee hebben. Heren en dames bedankt voor jullie altijd actieve houding en kordate optreden.
Conclusie veiligheid op het water
We hopen je met dit blog en de linkjes naar de bronnen wat meer informatie te hebben gegeven over de verschillende mogelijkheden. We hebben ook onze mening gegeven. Als we nog even reflecteren op de stelling van Jim is het verplicht stellen wat ons betreft niet nodig voor elke kitesurf en / of wingsurf sessie. Echter voor sessies op open zee is het absoluut aan te raden. Better safe than sorry. Misschien nog een laatste persoonlijke noot. Zelf merk ik dat ik na het kitesurfen of wingfoilen altijd het thuisfront bel zodra ik huiswaarts ga. Als ik gebruik zou maken van een van bovenstaande middelen, zou dit het thuisfront geruster stellen en dat is natuurlijk ook veel waard.
Heb je tenslotte nog tips of zien we iets over het hoofd. Laat het ons en je medesporters weten. Enjoy the ride!
Geef een reactie