Wist je dat de Franse startup Syroco lab werkt aan de snelste zeilboot aller tijden. In 2022 moet het gaan gebeuren: een door wind aangedreven boot moet de snelheidsbarrière van 150 kilometer per uur doorbreken. We leggen je uit hoe het team onder leiding van Alex Caizergues, 4-voudig kampioen kite speed, met een zes meter lange visvormige capsule die wordt voortgetrokken door een kite met 150 kilometer per uur over het water wilt gaan.
Snelste zeilboot ter wereld: 121 km/u
Vanaf 2012 is het wereldsnelheidsrecord zeilen ongebroken gebleven. Want in november 2012 haalde de Australiër Paul Larsen met 65,45 knopen, dit is een snelheid van 121 kilometer per uur. Dit presteerde hij met zijn Vestas Sail Rocket 2 toen hij over de Zuid-Atlantische wateren voor de kust van Namibië knalde. Er zijn op dit moment twee rivaliserende teams die daar dik overheen willen gaan en de snelste zeilboot, of misschien toch kitefoil boot, ter wereld bouwen.
Syroco Moonshoot 1 wetenswaardigheiden
Oorsprong snelste zeilboot in Sahara
Allereest is de naam Syroco bewust gekozen voor het project. Hij spreekt zeilers die op de Middellandse zee hebben gezeild wellicht tot de verbeelding. De Siroco is namelijk een warme woeste zuidoostelijke wind die zijn oorsprong vindt in de zandvlakten van de Saharawoestijn. Vandaar dat Caizergues zijn project ernaar heeft vernoemd.
Syroco – Zeilboot maar niet zoals je denkt
Ook al wordt gesproken over zeilrecords, je moet het traditionele zeilbootconcept even vergeten. Juist omdat de Syroco het beste te beschrijven is als een zes meter lange visvormige capsule die wordt voortgetrokken door een kite.
We moesten direct denken aan hoe kitesurfen olympisch kon worden. Via het zeilen weet je nog.
Anders dan kitefoilen
De visvormige capsule hangt echter boven het water. Onder het water moet de schuin gemonteerde hydrofoil het werk doen. De wing van de foil en de mast zijn op snelheid de enige contactpunten met het water. Vanuit het kitesurfen zien we dat kitesurfmerk F-one een officiele supplier is voor de Syroco Moonlight 1.
‘Gewichtloos jacht’ concept
Zoals je ziet op het filmpje is de werking van de hydrofoil anders dan we met het kitefoilen en wingfoilen kennen. De Syroco foil geeft tegendruk aan de kite. Daartussen hangt de jacht die zodoende gewichtloos wordt.
Het draait allemaal om een zo optimale aerodynamische en hydrodynamische verdeling van tegenovergestelde krachten.
Testvaart geslaagd
In december 2021 zijn talloze testvaarten uitgevoerd met het prototype van de Syroco Moonshoot 1. Deze zijn uiteindelijk geslaagd. Op hoge snelheid kwam via een kabel die een kite simuleerde de Syroco uit het water om op de foils te zeilen. Bekijk het verslag van de testvaarten.
Controle houden met 150 km/u
In de capsule gaan twee personen die het zaakje in het gareel moeten houden. De kite moet bestuurd worden. Ook de balans op de foil moet gevonden worden. En dan nog eens zo optimaal mogelijk bij hard wind. Wie aan kitefoilen, wingfoilen of zeilfoilen doet, weet dat dit geen makkie is.
De race is ambitieus en zorgt hopelijk voor doorbraken
We weten het inmiddels: stel een onmogelijk doel en werk eraan totdat het mogelijk wordt. Dit is wat bedrijven als Apple en Tesla helpt om technologisch grenzen te verleggen. Dit is feitelijk ook de benadering van Alex Caizergues met Syroco. Hij wil grenzen verleggen en daarmee als kanalisator voor de maritieme sector nieuwe technologieën en efficiëntere manieren realiseren.
Formule 1 op het water in de toekomst?
Een andere, tot dusver speculatieve, gedachtegang is of dit project uit zou kunnen groeien tot een nieuwe sport. Een soort Formule 1 op het water.
We volgen het Syroco project op de voet. Bekijk voor nu nog even hoe Alex Caizergues gaat met het kitesurfen: 107,36 kilometer per uur.
Bonjour, j’ai découvert votre projet en regardant un JT en Nouvelle-Calédonie. Je ne pratique pas le kite (j’ai un peu pratiqué le parapente et très longtemps avant, l’avion CESSNA), mais comprends certains principes.
Si vous visez les 150 km/h, vous vous confrontez à un problème d’envol, donc de perte d’adhérence sur l’eau (cas des bateaux surpuissants de course dans des compétitions qui se retournent brutalement, leur puissance les fait décoller, et comme ils n’ont pas des commandes de stabilisation du monde aérien, le pilote perd le contrôle, il ne maîtrise pas la transition et n’a pas les commandes pour voler).
Vous aurez surement ce problème selon comment souffle le vent, la manière d’orienter votre voile et la direction prise.
En kite, en général, la voile est parallèle à la planche du kite surfer.
Sur les vidéos de Syroco Moonlight 1, votre voile est orientée perpendiculairement à votre “bateau-coque de 6 mètres”, soit dans le sens d’un parapente allant en avant (qui peut être ascendant ou descendant selon la tenue des risers en extrémité de voile).
Je ne sais pas à quelle hauteur vous allez décoller si cela arrive, mais les chutes peuvent être violentes (au pire 20 mètres par seconde) et entrainer de la casse. Je ne sais pas comment vous vous protégez en cas d’incident.
Autrement, même si la probabilité semble faible, la vitesse visée et votre foil dans l’eau risque de rencontrer des morceaux de bois, des animaux (qui seront blesser ou tuer), des filets…
Donc, quitte à avoir de la vitesse pour voler, autant voler pour éviter les bois flottants, les animaux, les filets.
Probablement vous allez migrez vers un système “hydravion” avec des commandes avions pour le contrôle.
Sur internet, on indique pour les vitesses de décollage :
“Quelle vitesse pour faire decoller un avion? L’ordre de grandeur de la vitesse de décollage est de : 20 à 50 km/h pour les planeurs ultra-légers motorisés (ULM). 80 à 120 km/h pour les avions monomoteurs de loisir ou les bimoteurs à hélices d’affaire. 240 à 280 km/h pour les avions de ligne selon leur taille (A320, A380).”
Bonne continuation,
Laureen HELLOUIN.
(l.hellouin@gmail.com et +687 815149)