GoPro Hero 10 review voor kitesurfers

GoPro Hero 10 review

We hebben onze GoPro Hero 9 recent ingewisseld voor de GoPro Hero 10. Niet omdat we over de Hero 9 ontevreden waren. Helemaal niet zelfs. Natuurlijk zijn de verschillen het grootst als je bij wijze van spreken van een Hero 5 overstapt naar een Hero 10. Toch zien we voor kitesurfers een aantal grote voordelen van de Hero 10 ten opzichte van de Hero 9. In dit kitesurfblog lees je alles over de overeenkomsten en verschillen tussen de modellen.

Vergelijk GoPro Hero 10 met GoPro Hero 9

Hero 10: zelfde formaat, andere kleur logo

Het formaat en uiterlijk zijn hetzelfde gebleven. Dat is op zich fijn want zodoende zijn de accessoires van de Hero 9 ook op de 10 te gebruiken. Bijvoorbeeld de ‘bite mount’ in combinatie of zonder de ‘floaty’. Dit is de combinatie die wij het meest gebruiken op het water voor het kitesurfen. Bekijk de beelden op ons YouTube kanaal. Het uiterlijk van de GoPro Hero 10 herken je aan het blauwe logo. Dit hebben we niet eerder gezien op een GoPro model.

Hero 10: hydrofobische coating

Op de verwisselbare lenscover van de HERO 10 zit een speciale coating. Zo een die op de cockpit van de meest geavanceerde straaljagers zit. Hierdoor vallen de druppels water er sneller vanaf en heb je minder last van storende druppels op je lens.

Voor ons kitesurfers is de hydrofobische coating op de lens heel handig. Daar waar we met de Hero 9 altijd aan de slag waren met Rain-X of speeksel zou dit bij de Hero 10 niet meer nodig zijn.

Onze eerste ervaring met de hydrofobische coating op de lens is verbluffend. Het werkt. Natuurlijk gaan we ervaren of de werking 100% blijft na de volgende kitesurf sessies. We zullen onze GoPro Hero 10 review een update geven op dit punt. Juist omdat dit voor kitesurfers een prachtige verbetering zou zijn. Bekijk de laatste seconden van het filmpje hieronder waarop je ziet hoe goed het de eerste sessie werkte. Deze speciale waterafstotende lens kan overigens tevens los worden aangeschaft en op een Hero 9 worden gemoteerd.

GoPro Hero 10 review. De 10 valt op door de blauwe tekst. Ernaast de UGO mount, de Hero-line van Jmounts en de ‘byte mount’ van GoPro

Hero 10: nieuwe processor. Ideaal voor kitesurfen

De Hero 10 heeft een nieuwe processor en daardoor zijn een aantal grote verbeteringen mogelijk geworden. Je leest ze hieronder.

Resolutie tot 5.3k, frames verdubbeld

Beide GoPro camera’s filmen in 5.3K resolutie. Het verschil zit vooral in het aantal frames per seconde waarin ze opnemen. Dit is bij de Hero 10 verdubbeld. Zodoende zijn beelden nog vloeiender. Ook kan je door de hoge framerates beelden gemakkelijker vertragen tot slow motion beelden die er heel vloeiend en zeer scherp uitzien. In ons filmpje experimenteren we er tweemaal mee. Zoals op de beelden te zien, kan je op deze manier een gaaf stukje film uitlichten.

Snellere verwerking beelden

Door de nieuwe processor is de laadtijd van beelden op de Quick app aanzienlijk verbeterd. Ook het maken van filmpjes in de app gaat heel makkelijk en snel. Zelfs beelden vertragen of een stukje uit een clip, zoals hiervoor beschreven, is nu via de app een fluitje van een cent.

GoPro Hero 9 vergelijk met GoPro Hero 10

Hypersmooth 4.0

De hypersmooth was bij de GoPro Hero 9 nog 3.0 en is dit bij de GoPro Hero 10 dus verhoogd naar 4.0. Dit houdt in dat de beeldstabilisatie wederom is verbeterd. Dit is goed te merken door de vloeiende beelden zonder schokken.

Boost stand en optionele Max Lens Mod

Omdat beeldstabilisatie het beeld iets inkrimpt gebruiken wij het bijna nooit op de hoogste ‘boost’ stand. Dit omdat wij graag de kite ook op het beeld zien tijdens het kitesurfen. Daarom houden wij het beeld vaak uitgezoomd. Misschien dat we binnenkort nog GoPro Max Lens Mod lens aanschaffen. De GoPro Max Lens Mod is een groothoeklens waarmee de beeldhoek wordt vergroot en meer van de omgeving op beeld komt.

Horizon stabilisatie verbeterd

Bij de Hero 10 kan de camera tot 45 graden draaien terwijl de horizon recht in beeld blijft. Bij de Hero 9 was dit nog maar tot 27 graden. Kantelt de camera verder, dan draait het beeld naar de stand van de camera.

Selfiescherm rate van 30 frames

Het selfiescherm zat ook op de Hero 9. De zogenoemde refresh rate van het scherm is enorm verbeterd. Namelijk van 5 frames naar een rate van 30 frames. Dit betekent dat het beeld er vloeiender uitziet.

Conclusie GoPro Hero 10 review voor kitesurfers

De stap van een GoPro Hero 9 naar een Hero 10 lijkt niet groot. Voor kitesurfers is het echter een heel goede vooruitgang. De lens is voorzien van een hydrofobische coating, waardoor waterdruppels sneller verdwijnen dan bij de Hero 9. Zoals gesteld filmen beide camera’s op 5.3K resolutie. Maar de verdubbeling in ‘frames per second’ is prachtig. Met de Hero 10 film je zodoende met een dubbel aantal frames per seconde. Dit geeft een vloeiender resultaat. Dit is ook geschikter voor vertraging in clips. Bijvoorbeeld tijdens een mooie kitesurf trick of het kitesurfen in de golven. Daarbij heeft de GoPro Hero 10 een betere horizon stabilisatie. Daardoor is de camera verder kantelbaar terwijl het beeld horizontaal blijft. Mooi als je foto’s uit je clips wilt halen.